Tapahtuman järjestäminen : Case Vekara-Varkaus-Festivaali
Savolainen, Titta (2014)
Savolainen, Titta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tapahtuma järjestetään ja millaisia vaiheita siihen projektina sisältyy.
Aihe valittiin, koska projektityöskentely oli opinnäytetyön tekijälle opinnoista tuttua ja siihen liitetty case oli
aiheena hänelle lapsen vanhempana läheinen. Tavoitteena oli kirjallisuuden, internet-lähteiden sekä casen kautta
perehtyä tapahtuman järjestämiseen ja sen olemukseen projektina.
Työssä perehdyttiin casen eli Vekara-Varkaus-Festivaalin toteutukseen käyttämällä menetelmänä kvalitatiivista
tutkimusta. Kyseinen menetelmä oli toimivin tapa kerätä tutkimuksessa tarvittavaa tietoa. Tutkimus toteutettiin
kahden teemahaastattelun avulla. Ensimmäisessä haastattelussa saatu tieto selvensi, miten Festivaalia markkinoidaan
ja toinen auttoi hahmottamaan Festivaalia kokonaisuutena. Molemmissa haastatteluissa haastateltavana
oli sama henkilö, Vekara-Varkaus-Festivaalin toteutuksesta vastaava tapahtumatuottaja, Heli Sutinen.
Tutkimuksessa ilmeni että Vekara-Varkaus-Festivaali on alkujaan Varkauden kulttuuritoimen henkilöstön synnyttämän
”aivomyrskyn” tulos, jossa kehitettiin vallitsevaan tarpeeseen ratkaisu. 2 - 12 vuotiaille lapsille haluttiin
toimintaa, joka poikkeaisi aiemmin tunnetusta. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tapahtuma on kaupungissa
monen tahon yhteistyön huipentuma. Tutkimuksessa todettiin tapahtuman markkinoinnin olevan hyvin kattavaa.
Toimintaa on vuosien varrella myös laajennettu, joten tapahtumaan voi, tosin pienimuotoisemmin, osallistua
myös muissa Keski-Savon kunnissa.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätty teoreettinen tietopohja vahvisti tekijän projektityön tuntemusta ja tapahtumia
ammatikseen järjestävän henkilön haastattelut antoivat näkökulman siihen, millaista tapahtuman järjestäminen
käytännössä on.
Avainsanat
Aihe valittiin, koska projektityöskentely oli opinnäytetyön tekijälle opinnoista tuttua ja siihen liitetty case oli
aiheena hänelle lapsen vanhempana läheinen. Tavoitteena oli kirjallisuuden, internet-lähteiden sekä casen kautta
perehtyä tapahtuman järjestämiseen ja sen olemukseen projektina.
Työssä perehdyttiin casen eli Vekara-Varkaus-Festivaalin toteutukseen käyttämällä menetelmänä kvalitatiivista
tutkimusta. Kyseinen menetelmä oli toimivin tapa kerätä tutkimuksessa tarvittavaa tietoa. Tutkimus toteutettiin
kahden teemahaastattelun avulla. Ensimmäisessä haastattelussa saatu tieto selvensi, miten Festivaalia markkinoidaan
ja toinen auttoi hahmottamaan Festivaalia kokonaisuutena. Molemmissa haastatteluissa haastateltavana
oli sama henkilö, Vekara-Varkaus-Festivaalin toteutuksesta vastaava tapahtumatuottaja, Heli Sutinen.
Tutkimuksessa ilmeni että Vekara-Varkaus-Festivaali on alkujaan Varkauden kulttuuritoimen henkilöstön synnyttämän
”aivomyrskyn” tulos, jossa kehitettiin vallitsevaan tarpeeseen ratkaisu. 2 - 12 vuotiaille lapsille haluttiin
toimintaa, joka poikkeaisi aiemmin tunnetusta. Tutkimuksessa ilmeni myös, että tapahtuma on kaupungissa
monen tahon yhteistyön huipentuma. Tutkimuksessa todettiin tapahtuman markkinoinnin olevan hyvin kattavaa.
Toimintaa on vuosien varrella myös laajennettu, joten tapahtumaan voi, tosin pienimuotoisemmin, osallistua
myös muissa Keski-Savon kunnissa.
Opinnäytetyöprosessin aikana kerätty teoreettinen tietopohja vahvisti tekijän projektityön tuntemusta ja tapahtumia
ammatikseen järjestävän henkilön haastattelut antoivat näkökulman siihen, millaista tapahtuman järjestäminen
käytännössä on.
Avainsanat