Kurkistus työelämään : työpaikkakäynnit osana oppilaanohjausta ja ammatinvalintaa sairaalakoulun yhdeksännellä luokalla
Uronen, Eva (2014)
Uronen, Eva
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127286
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus oli luoda Kalliomaan koulun polikliinisen luokan yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden opetukseen toimintamalli, jossa nuorten työelämään tutustumista toteutetaan työpaikkakäynteinä. Kalliomaan koulu on Tuusulan kunnan ylläpitämä sairaalakoulu, jossa opetetaan Kellokosken sairaalan nuorisopsykiatristen osastojen sekä alueen nuorisopsykiatristen poliklinikoiden hoidon piirissä olevia nuoria. Tämä kehittämishanke sijoittuu Kalliomaan koulun avohoidollisten oppilaiden opetukseen polikliinisella luokalla.
Polikliinisen luokan oppilaiden kanssa tehtiin viisi työpaikkakäyntiä eri alojen työpaikoille. Yksittäisen työpaikkakäynnin tavoitteena oli, että nuori saa realistisen käsityksen työn sisällöstä, vaativuudesta sekä työssä vaadittavasta ammattitaidosta ja muista ominaisuuksista. Tavoitteena oli selkiyttää nuoren omaa kiinnostuneisuutta ja mahdollisuuksia eri ammattialoihin sekä arvioida yhdessä nuoren kanssa hänen soveltuvuuttaan kyseessä olevaan työtehtävään, ja tätä kautta selkiyttää nuoren tulevaisuudensuunnitelmia ja ammatinvalintaa. Kehittämishankkeen osatavoitteena oli nuorten tiedonhakutaitojen kehittäminen sekä lisätä nuorten arjenhallintataitoja ympäristössä liikkumisen osalta.
Ennen työpaikkakäyntejä nuoret tekivät aiheeseen liittyviä ennakkotehtäviä ja valmistelivat kysymyksiä vierailuja varten. Työpaikkakäyntien jälkeen oppilailta sekä polikliinisen luokan opettajalta ja avustajalta kerättiin palautetta käynneistä. Viimeisen työpaikkakäynnin jälkeen kaikki niille osallistuneet nuoret sekä opettaja ja avustaja vastasivat kyselyyn liittyen työpaikkakäyntien merkityksiin.
Työpaikkakäyntejä pidettiin erittäin onnistuneina ja merkityksellisinä. Nuoret kokivat hyötyneensä työpaikkakäynneistä ja niihin liittyvistä ennakkotehtävistä. Vastauksissa nähtiin tärkeänä, että työpaikkakäyntejä olisi koko yläasteen ajan alkaen jo seitsemänneltä luokalta. Nuorille avautui uusia näkökulmia ammatteihin. Muutaman oppilaan kohdalla työpaikkakäynnit vahvistivat jo valittua suuntaa.
Polikliinisen luokan oppilaiden kanssa tehtiin viisi työpaikkakäyntiä eri alojen työpaikoille. Yksittäisen työpaikkakäynnin tavoitteena oli, että nuori saa realistisen käsityksen työn sisällöstä, vaativuudesta sekä työssä vaadittavasta ammattitaidosta ja muista ominaisuuksista. Tavoitteena oli selkiyttää nuoren omaa kiinnostuneisuutta ja mahdollisuuksia eri ammattialoihin sekä arvioida yhdessä nuoren kanssa hänen soveltuvuuttaan kyseessä olevaan työtehtävään, ja tätä kautta selkiyttää nuoren tulevaisuudensuunnitelmia ja ammatinvalintaa. Kehittämishankkeen osatavoitteena oli nuorten tiedonhakutaitojen kehittäminen sekä lisätä nuorten arjenhallintataitoja ympäristössä liikkumisen osalta.
Ennen työpaikkakäyntejä nuoret tekivät aiheeseen liittyviä ennakkotehtäviä ja valmistelivat kysymyksiä vierailuja varten. Työpaikkakäyntien jälkeen oppilailta sekä polikliinisen luokan opettajalta ja avustajalta kerättiin palautetta käynneistä. Viimeisen työpaikkakäynnin jälkeen kaikki niille osallistuneet nuoret sekä opettaja ja avustaja vastasivat kyselyyn liittyen työpaikkakäyntien merkityksiin.
Työpaikkakäyntejä pidettiin erittäin onnistuneina ja merkityksellisinä. Nuoret kokivat hyötyneensä työpaikkakäynneistä ja niihin liittyvistä ennakkotehtävistä. Vastauksissa nähtiin tärkeänä, että työpaikkakäyntejä olisi koko yläasteen ajan alkaen jo seitsemänneltä luokalta. Nuorille avautui uusia näkökulmia ammatteihin. Muutaman oppilaan kohdalla työpaikkakäynnit vahvistivat jo valittua suuntaa.