MICROENTERPRISE; MARKETING B2B FROM A MANUFACTURERS POINT OF VIEW
Ülle, Jan (2014)
Ülle, Jan
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127172
Tiivistelmä
Opinnäytetyö antaa yleisnäkymän Suomessa toimivan mikroyrityksen markkinoinnin rakentamisesta mahdollisimman pienellä budjetilla. Työ korostaa yrittäjän oman työ-panoksen tärkeyttä myynninedistämisessä sekä yrityksen resurssien oikeanlaista ja-kamista tasaisuuden takaamiseksi. Työ keskittyy lähinnä yritysmyyntiin, mutta myös sisältää kuluttajamyynnin edistämiseen tarkoitettuja mietteitä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mahdollisia markkinointikeinoja rajalliset re-surssit omaavan kohdeyrityksen näkökulmasta, yrityksen toimiessa nousevan trendin ja kovenevan kilpailun alalla. Tavoitteena oli myös paikantaa ja kitkeä yrityksen tap-piolliset toiminnot ja kehittää ehdotus toimintojen parantamiseksi.
Tutkimus kirjoitettiin kirjoittajan työskennellessä vapaaehtoisena yrityksen palveluk-sessa ja siksi perustuu suurelta osin kirjoittajan havaintoihin, omiin kokemuksiin ja keskusteluihin niin yrittäjän kuin asiakkaiden kanssa. Tutkimus toteutettiin sovelta-malla keskustelujen kautta opittujen asioiden kokeilulla käytännössä.
Tutkimus paljasti, että suurimmaksi haasteeksi muodostui kannattavien asiakkaiden hankinta. Yrityksen tulisi vähentää tuotekehitykseen käytettävää aikaa ja suunnata sitä myynnin ja asiakkuuksien hankinnan edistämiseen. Yrityksellä on käytettävänä monia tehokaita ja edullisia markkinointikeinoja tavoitteidensa saavuttamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella mahdollisia markkinointikeinoja rajalliset re-surssit omaavan kohdeyrityksen näkökulmasta, yrityksen toimiessa nousevan trendin ja kovenevan kilpailun alalla. Tavoitteena oli myös paikantaa ja kitkeä yrityksen tap-piolliset toiminnot ja kehittää ehdotus toimintojen parantamiseksi.
Tutkimus kirjoitettiin kirjoittajan työskennellessä vapaaehtoisena yrityksen palveluk-sessa ja siksi perustuu suurelta osin kirjoittajan havaintoihin, omiin kokemuksiin ja keskusteluihin niin yrittäjän kuin asiakkaiden kanssa. Tutkimus toteutettiin sovelta-malla keskustelujen kautta opittujen asioiden kokeilulla käytännössä.
Tutkimus paljasti, että suurimmaksi haasteeksi muodostui kannattavien asiakkaiden hankinta. Yrityksen tulisi vähentää tuotekehitykseen käytettävää aikaa ja suunnata sitä myynnin ja asiakkuuksien hankinnan edistämiseen. Yrityksellä on käytettävänä monia tehokaita ja edullisia markkinointikeinoja tavoitteidensa saavuttamiseen.