HLBTIQ-ihmiset sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaina : Kokemuksia kohtaamisesta ja ajatuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen erityispalveluista
Salmela, Saara; Korhonen, Juuso (2014)
Salmela, Saara
Korhonen, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127421
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin HLBTIQ-ihmisten eli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden kokemuksia asiakkuudesta ja ammattilaisten kohtaamisesta sosiaali- ja terveyspalveluissa Suomessa sekä kartoitettiin heidän ajatuksiaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille suunnatuista erityispalveluista. Tässä opinnäytetyössä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöillä tarkoitettiin homoseksuaaleja eli homoja ja lesboja, biseksuaaleja, aseksuaaleja, transihmisiä, intersukupuolisia sekä queer-identiteetin omaavia henkilöitä.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat tulleensa asiakkaina kohdatuksi sosiaali- ja terveyspalveluissa Suomessa ja kokevatko he seksuaalisen suuntautumisensa ja/tai sukupuoli-identiteettinsä vaikuttaneen palveluissa saamaansa kohteluun. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää haastateltavien ajatuksia siitä, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat toivoisivat ammattilaisten kohtaavan heidät asiakkaina ja miten sosiaali- ja terveyspalveluita pystyttäisiin kehittämään paremmin HLBTIQ-ihmisten tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa käsiteltiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvaa henkilöä, joilla kaikilla oli kokemuksia asiakkuudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa Suomessa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että haastatteluihin osallistuneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat henkilöt kokivat, että heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa ja sukupuoli-identiteettiinsä oli suhtauduttu palveluissa usein joko hyvin tai melko hyvin. Kaikilla haastateltavilla oli jokin positiivinen kokemus palveluissa asioimisesta, mutta lähes kaikki olivat kokeneet myös kielteistä suhtautumista ja asenteellisuutta työntekijöiden taholta. Lisäksi joillain haastateltavilla oli todella negatiivisia ja loukkaavia kokemuksia, jolloin seksuaalisella suuntautumisella ja/tai sukupuoli-identiteetillä oli koettu olevan merkittävä vaikutus asiakastilanteisiin ja työntekijöiden toimintaan.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöillä toivottiin olevan asianmukaista tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja heille suunnatuista palveluista. Lisäksi haastateltavat korostivat kuuntelun ja asiakkaan itsemäärittelyn merkitystä sekä moninaisuuden huomioimista ja työskentelytapojen, kuten dokumentoinnin, kehittämistä. Työntekijöiden koulutus koettiin tärkeänä, ja esiin nousi vertaistukiryhmien merkitys erityispalveluna. Ensisijaisesti haastateltavat toivoivat yhdenvertaista kohtelua.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kokevat tulleensa asiakkaina kohdatuksi sosiaali- ja terveyspalveluissa Suomessa ja kokevatko he seksuaalisen suuntautumisensa ja/tai sukupuoli-identiteettinsä vaikuttaneen palveluissa saamaansa kohteluun. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää haastateltavien ajatuksia siitä, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat toivoisivat ammattilaisten kohtaavan heidät asiakkaina ja miten sosiaali- ja terveyspalveluita pystyttäisiin kehittämään paremmin HLBTIQ-ihmisten tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja sen tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut litteroitiin ja aineistoa käsiteltiin teoriaohjaavan analyysin avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvaa henkilöä, joilla kaikilla oli kokemuksia asiakkuudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa Suomessa.
Tutkimustuloksissa selvisi, että haastatteluihin osallistuneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat henkilöt kokivat, että heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa ja sukupuoli-identiteettiinsä oli suhtauduttu palveluissa usein joko hyvin tai melko hyvin. Kaikilla haastateltavilla oli jokin positiivinen kokemus palveluissa asioimisesta, mutta lähes kaikki olivat kokeneet myös kielteistä suhtautumista ja asenteellisuutta työntekijöiden taholta. Lisäksi joillain haastateltavilla oli todella negatiivisia ja loukkaavia kokemuksia, jolloin seksuaalisella suuntautumisella ja/tai sukupuoli-identiteetillä oli koettu olevan merkittävä vaikutus asiakastilanteisiin ja työntekijöiden toimintaan.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijöillä toivottiin olevan asianmukaista tietoa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä ja heille suunnatuista palveluista. Lisäksi haastateltavat korostivat kuuntelun ja asiakkaan itsemäärittelyn merkitystä sekä moninaisuuden huomioimista ja työskentelytapojen, kuten dokumentoinnin, kehittämistä. Työntekijöiden koulutus koettiin tärkeänä, ja esiin nousi vertaistukiryhmien merkitys erityispalveluna. Ensisijaisesti haastateltavat toivoivat yhdenvertaista kohtelua.