Ihotautia sairastavan potilaan hoitoon sitoutuminen
Ikäläinen, Anni; Joutsenvirta, Sofia (2014)
Ikäläinen, Anni
Joutsenvirta, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittämistyön kautta selvittää ihotautia sairastavan potilaan hoitoon sitoutumista estäviä ja edistäviä tekijöitä. Lisäksi tutkimme, miten hoitajat voivat omalla toiminnallaan ihotautia sairastavien potilaiden hoitoon sitoutumista tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että hoitohenkilökunta hyötyy työn tuloksista sekä soveltaa tuloksia hoitotyön käytäntöön ja sitä kautta potilaiden hoitoon sitoutuminen paranee. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä HUS Medisiinisen tulosyksikön Iho- ja allergiasairaalan kanssa. Aineisto koottiin hoitotieteellisistä tietokannoista Cinahl sekä Medic. Tutkimusten lisäksi käytimme kehittämistyössämme aineistona asiantuntijahaastattelua. Asiantuntijalle esi-timme tutkimuksissa esiin nousseiden asioiden pohjalta kysymyksiä, jonka jälkeen purimme haastattelun opinnäytetyöhömme. Opinnäytetyön pohdinnassa vertasimme tutkittua tietoa asiantuntijahaastattelusta saatuun aineistoon.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni että hoitoon sitoutumista edistävän hoidon tulisi toteutua yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, hoidon tulee olla tavoitteellista ja tavoitteet tulisi luoda yhdessä potilaan kanssa, hoitosuhteen tulisi olla luottamuksellinen, hoidon jatkuvaa sekä hoitoon pääsemisen kynnyksen matala. Hoitohenkilökunnan tulee olla puolueetonta ja hyväksyä potilaan arvomaailma, tukea omahoitoa sekä edesauttaa potilaan voimaatumista ja autonomiaa, sekä vahvistaa tämän motivaatiota. Hoito tulisi rakentaa potilaslähtöisesti, ja potilaan tulisi kokea saavansa yksilöllistä hoitoa ja tukea. Potilaalle tulisi antaa pystyvyyden tunne päätöksentekoon sekä terveysongelmien ratkomiseen. Potilaiden tulisi saada tarpeeksi tietoa hoidostaan ja sen vaikutuksista, suullisesti ja kirjallisesti. Hoitoon sitoutumista estävät hoitohenkilökunnan negatiiviset asenteet potilasta kohtaan, huonot tavoitteet, joihin potilas ei kykene sitoutumaan, puutteellinen ohjaus, liian vaativat hoidot, vähäinen informaatio sekä hoitohenkilökunnan kiire. Potilaasta itsestään johtuvia tekijöitä ovat huonot selviytymisstrategiat, huono motivaatio, masentuminen, hoitoväsymys, huono sosiaalinen tukiverkosto, hoidon tarpeellisuuden ymmärtämättömyys, negatiiviset asenteet hoitoa kohtaan sekä omahoidon toteutumattomuus.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni että hoitoon sitoutumista edistävän hoidon tulisi toteutua yhteisymmärryksessä potilaan kanssa, hoidon tulee olla tavoitteellista ja tavoitteet tulisi luoda yhdessä potilaan kanssa, hoitosuhteen tulisi olla luottamuksellinen, hoidon jatkuvaa sekä hoitoon pääsemisen kynnyksen matala. Hoitohenkilökunnan tulee olla puolueetonta ja hyväksyä potilaan arvomaailma, tukea omahoitoa sekä edesauttaa potilaan voimaatumista ja autonomiaa, sekä vahvistaa tämän motivaatiota. Hoito tulisi rakentaa potilaslähtöisesti, ja potilaan tulisi kokea saavansa yksilöllistä hoitoa ja tukea. Potilaalle tulisi antaa pystyvyyden tunne päätöksentekoon sekä terveysongelmien ratkomiseen. Potilaiden tulisi saada tarpeeksi tietoa hoidostaan ja sen vaikutuksista, suullisesti ja kirjallisesti. Hoitoon sitoutumista estävät hoitohenkilökunnan negatiiviset asenteet potilasta kohtaan, huonot tavoitteet, joihin potilas ei kykene sitoutumaan, puutteellinen ohjaus, liian vaativat hoidot, vähäinen informaatio sekä hoitohenkilökunnan kiire. Potilaasta itsestään johtuvia tekijöitä ovat huonot selviytymisstrategiat, huono motivaatio, masentuminen, hoitoväsymys, huono sosiaalinen tukiverkosto, hoidon tarpeellisuuden ymmärtämättömyys, negatiiviset asenteet hoitoa kohtaan sekä omahoidon toteutumattomuus.