Kaenuu - A Love Story : Roolien rajatiloissa
Karjalainen, Niko (2014)
Karjalainen, Niko
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137442
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taiteellinen osa oli Kaenuu – A Love Story esitys. Esityksessä olennaista oli useat roolit ja niiden välillä liikkuminen. Opinnäytetyö tutkii roolien rajatiloja. Opinnäytetyön kirjallinen esitys kuvaa Kaenuu – A Love Story esityksen kirjoitus-, harjoitus-, ja esityskautta. Esityksen työstö tapahtui kesäkuun 2012 ja marraskuun 2012 välillä. Esitykset sijoittuivat aikavälille; marraskuu 2012 - tammikuu 2013. Opinnäytetyön pääpaino on tutkimuksen yhteydessä toteutetun esityksen harjoituskaudessa.
Tämä tutkimus on fenomenologinen kokemustutkimus. Tekijä perehtyy roolien välissä tapahtuviin psyykkisiin ja fyysisiin kokemuksiinsa. Hän reflektoi harjoituskaudella kirjattuja havaintoja ja pyrkii kehittämään itseään esiintyjänä. Mitä tapahtuu roolien välissä ja kuinka se vaikuttaa käynnissä oleviin harjoituksiin tai esitykseen. Onko heikkomatriisisen esiintyjyyden, jonka Michael Kirby määrittelee esiintyjyyden laaduksi, jossa esiintyjä itse ei tee mitään tunnistettavuuden eteen ja Bertolt Brechtin kehittämän v-efektimäisen näyttelijäntyön välissä, joka hyödyntää vieraannuttamista esitystilanteessa, jokin tuntematon tila.
Aineistona on käytetty tekijän harjoituspäiväkirjaa. Harjoituspäiväkirja koostuu tekijän omista havainnoista ja vierailevien ohjaajien palautteesta harjoitustilanteessa. Bertolt Brechtin ja Michael Kirbyn käsitykset näyttelijäntyöstä luovat tietoperustan tutkimukselle. Tekijä peilaa ajatuksiaan teatteriteoreetikkojen metodeihin ja teorioihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että esiintyjä kykenee uudistumaan ja muuttamaan pitkään passivoineen teatteri ajattelun aktiiviseksi ja eläväksi esityksen harjoitteluksi ja esittämiseksi. Tulokset vahvistavat uskon palautumisen teatterin tekemiseen, magiaan ja voimaan.
Tämä tutkimus on fenomenologinen kokemustutkimus. Tekijä perehtyy roolien välissä tapahtuviin psyykkisiin ja fyysisiin kokemuksiinsa. Hän reflektoi harjoituskaudella kirjattuja havaintoja ja pyrkii kehittämään itseään esiintyjänä. Mitä tapahtuu roolien välissä ja kuinka se vaikuttaa käynnissä oleviin harjoituksiin tai esitykseen. Onko heikkomatriisisen esiintyjyyden, jonka Michael Kirby määrittelee esiintyjyyden laaduksi, jossa esiintyjä itse ei tee mitään tunnistettavuuden eteen ja Bertolt Brechtin kehittämän v-efektimäisen näyttelijäntyön välissä, joka hyödyntää vieraannuttamista esitystilanteessa, jokin tuntematon tila.
Aineistona on käytetty tekijän harjoituspäiväkirjaa. Harjoituspäiväkirja koostuu tekijän omista havainnoista ja vierailevien ohjaajien palautteesta harjoitustilanteessa. Bertolt Brechtin ja Michael Kirbyn käsitykset näyttelijäntyöstä luovat tietoperustan tutkimukselle. Tekijä peilaa ajatuksiaan teatteriteoreetikkojen metodeihin ja teorioihin.
Opinnäytetyö osoittaa, että esiintyjä kykenee uudistumaan ja muuttamaan pitkään passivoineen teatteri ajattelun aktiiviseksi ja eläväksi esityksen harjoitteluksi ja esittämiseksi. Tulokset vahvistavat uskon palautumisen teatterin tekemiseen, magiaan ja voimaan.