Freelance-muusikon työllistymisen edistäminen digitaalisen palvelumuotoilun keinoin
Hanski, Sonja (2014)
Hanski, Sonja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137455
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ja tutkii digitaalisen median merkitystä freelance-muusikon välineenä itsensä markkinoinnissa ja tunnettuuden edistämisessä. Työn tavoitteena on kartoittaa edellytykset ja tarpeet digitaaliselle palvelulle, joka edesauttaa muusikoiden työllistymistä. Palvelukonsepti toteutetaan hyödyntämällä palvelumuotoilulle ominaisia prosesseja. Työn toinen tavoite on tutustuttaa lukija palvelumuotoilun käsitteeseen ja havainnollistaa teoriaa esimerkkien avulla.
Palvelumuotoilusta, digitaalisesta mediasta ja freelance-muusikoista kertova teoriaosuus perustuu lähdekirjallisuuteen, opinnäytetyön tekijän omiin näkemyksiin ja kokemuksiin sekä asiantuntijan kanssa käytyyn keskusteluun. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin lisäksi verkossa toteutettua empiiristä kyselytutkimusta. Määrällisiä ja laadullisia menetelmiä sisältänyt kysely laadittiin selvittämään muusikoiden tottumuksia ja näkemyksiä itsensä markkinoinnista, verkostoitumisesta sekä digitaalisesta mediasta.
Kyselytutkimuksen tulokset ja aiheeseen perehtyminen osoittivat, että digitaalinen media koetaan muusikoiden keskuudessa tärkeäksi markkinointikanavaksi. Toisaalta koetaan, että kasvokkain tehty markkinointi- ja verkostoitumistyö on muusikon työllistymisen kannalta tärkeää, ellei välttämätöntä. Johtopäätöksenä työssä todetaan, että digitaalisten kanavien käyttö on hyödyllisintä, kun se vahvistaa fyysisessä ympäristössä tapahtunutta sosiaalista kanssakäymistä. Tuloksista selviää myös, että suuri osa muusikoista kokee, ettei osaa markkinoida itseään kyllin tehokkaasti.
Opinnäytetyön lopputuloksena muotoiltiin palvelukonsepti, johon pyrittiin yhdistämään muusikoille tärkeät markkinointiin ja verkostoitumiseen sopivat ominaisuudet. Palvelun tarkoitus toteutettuna on tukea muusikon sosiaalisen verkoston muodostumista sekä muodostaa uusi linkki muusikoiden ja heidän työllistäjiensä välille. Konseptin toteuttaminen sisältyy opinnäytetyön jatkokehittelymahdollisuuksiin. Tästä opinnäytetyöstä hyötyvät muusikot, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan ja edistää työllistymistään. Työ hyödyttää myös palvelumuotoilusta kiinnostuneita lukijoita.
Palvelumuotoilusta, digitaalisesta mediasta ja freelance-muusikoista kertova teoriaosuus perustuu lähdekirjallisuuteen, opinnäytetyön tekijän omiin näkemyksiin ja kokemuksiin sekä asiantuntijan kanssa käytyyn keskusteluun. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin lisäksi verkossa toteutettua empiiristä kyselytutkimusta. Määrällisiä ja laadullisia menetelmiä sisältänyt kysely laadittiin selvittämään muusikoiden tottumuksia ja näkemyksiä itsensä markkinoinnista, verkostoitumisesta sekä digitaalisesta mediasta.
Kyselytutkimuksen tulokset ja aiheeseen perehtyminen osoittivat, että digitaalinen media koetaan muusikoiden keskuudessa tärkeäksi markkinointikanavaksi. Toisaalta koetaan, että kasvokkain tehty markkinointi- ja verkostoitumistyö on muusikon työllistymisen kannalta tärkeää, ellei välttämätöntä. Johtopäätöksenä työssä todetaan, että digitaalisten kanavien käyttö on hyödyllisintä, kun se vahvistaa fyysisessä ympäristössä tapahtunutta sosiaalista kanssakäymistä. Tuloksista selviää myös, että suuri osa muusikoista kokee, ettei osaa markkinoida itseään kyllin tehokkaasti.
Opinnäytetyön lopputuloksena muotoiltiin palvelukonsepti, johon pyrittiin yhdistämään muusikoille tärkeät markkinointiin ja verkostoitumiseen sopivat ominaisuudet. Palvelun tarkoitus toteutettuna on tukea muusikon sosiaalisen verkoston muodostumista sekä muodostaa uusi linkki muusikoiden ja heidän työllistäjiensä välille. Konseptin toteuttaminen sisältyy opinnäytetyön jatkokehittelymahdollisuuksiin. Tästä opinnäytetyöstä hyötyvät muusikot, jotka haluavat kehittää omaa markkinointiaan ja edistää työllistymistään. Työ hyödyttää myös palvelumuotoilusta kiinnostuneita lukijoita.