Palveluiden hankintaprosessimallin kehittäminen
Jain, Sarita (2014)
Jain, Sarita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Finavia Oyj:lle palveluiden hankintamalli. Työ tehtiin Finavian hankintaosaston työntekijöille. Työn tavoitteena oli myös kuvata palveluiden hankintaan liittyvät vaiheet, luoda yhtenäinen toimintamalli palveluiden hankintaa varten sekä tallentaa palvelun tiedot sähköiseen hankintajärjestelmään.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa kirjallisuudesta, haastatteluilla, kyselyillä sekä opinnäytetyön tekijän omilla havainnoilla. Finavialla tehtyjen haastatteluiden ja kyselyiden perusteella selvitettiin palveluiden hankinnan nykytilaa. Kirjallisuusosiossa käytiin läpi palvelun käsitettä, prosessin mallintamista sekä julkisia hankintoja. Näiden tietojen avulla luotiin uusi palveluiden hankintamalli.
Uutta hankintamallia testattiin kahdella eri testikohteella. Testauksessa katsottiin, että prosessin eri vaiheet toteutuivat mallin mukaisesti. Koska uusi palveluiden hankintamalli oli tarkoitettu hankintaosaston työntekijöille, he arvioivat mallin käytettävyyttä omassa työssään. Opinnäytetyön onnistumista mitattiin tavoitteiden onnistumisella. Tavoitteet onnistuivat melko hyvin, koska uusi hankintamalli luotiin ja hankinnan eri vaiheet kuvat-tiin. Yhteisen toimintamallin luominen ei onnistunut eikä palveluiden tietojen tallentaminen hankintajärjestelmään. Haasteita tavoitteiden toteuttamiseksi aiheutti palveluiden luonne sekä nykyisen hankintajärjestelmän ominaisuudet.
Päätavoite onnistui arvioiden mukaan hyvin ja uusi malli otettiin käyttöön Finavian hankintaosastolla maaliskuussa 2014.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin pääasiassa kirjallisuudesta, haastatteluilla, kyselyillä sekä opinnäytetyön tekijän omilla havainnoilla. Finavialla tehtyjen haastatteluiden ja kyselyiden perusteella selvitettiin palveluiden hankinnan nykytilaa. Kirjallisuusosiossa käytiin läpi palvelun käsitettä, prosessin mallintamista sekä julkisia hankintoja. Näiden tietojen avulla luotiin uusi palveluiden hankintamalli.
Uutta hankintamallia testattiin kahdella eri testikohteella. Testauksessa katsottiin, että prosessin eri vaiheet toteutuivat mallin mukaisesti. Koska uusi palveluiden hankintamalli oli tarkoitettu hankintaosaston työntekijöille, he arvioivat mallin käytettävyyttä omassa työssään. Opinnäytetyön onnistumista mitattiin tavoitteiden onnistumisella. Tavoitteet onnistuivat melko hyvin, koska uusi hankintamalli luotiin ja hankinnan eri vaiheet kuvat-tiin. Yhteisen toimintamallin luominen ei onnistunut eikä palveluiden tietojen tallentaminen hankintajärjestelmään. Haasteita tavoitteiden toteuttamiseksi aiheutti palveluiden luonne sekä nykyisen hankintajärjestelmän ominaisuudet.
Päätavoite onnistui arvioiden mukaan hyvin ja uusi malli otettiin käyttöön Finavian hankintaosastolla maaliskuussa 2014.