Argentiina matkakohteena - pesokolikon kaksi puolta
Saloniemi, Sini (2014)
Saloniemi, Sini
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147712
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten matkailijoiden motivaatiota sekä työntäviä ja vetäviä tekijöitä matkustaa Argentiinaan. Lisäksi tarkastelun kohteena ovat nuorten mielikuvat Argentiinasta. Opinnäytetyön teoriaosiossa tarkastellaan Argentiinaa yleisesti matkailumaana ja maan yleisimpiä vetovoimatekijöitä matkailullisesta näkökulmasta. Lisäksi käsitellään matkailijoiden tarpeita, mielikuvia sekä ostospäätösprosessia käsitteenä, niiden muodostumista ja rakennetta sekä niiden vaikutusta matkakohteen valintaan. Erityisesti tutkimus pohjaa Schmollin 1977 matkapäätösprosessiteoriaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 nuorta. Iältään tutkittavat olivat 20 - 30 vuotiaita ja kansallisuudeltaan suomalaisia, ranskalaisia, saksalaisia, italialaisia ja ruotsalai-sia. Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti kasvotusten sekä virtuaalisesti Skype-puhelimen avulla ja sähköpostitse. Aineisto litteroitiin puhtaaksi ja sen analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä, kuten teemoittelua ja koodausta. Tutkimustulokset avattiin ja niitä peilattiin teoriaan. Teoriaa hyödynnettiin myös tulosten tulkinnassa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret mieltävät Argentiinan mielenkiintoiseksi ja uniikiksi. Nuorten vahvimpana motivoivana ja työntävänä tekijänä oli pako arkiympäristöstä ja itsetutkiskelu. Nuoria vetää puoleensa Argentiinan useat eri vetovoimatekijät, joista vahvimpina koettiin maan monipuolinen kulttuuri ja kieli sekä lämmin ilmasto. Nuorten negatiiviset mielikuvat liittyivät pääasiassa käsityksiin Argentiinan taloudellisesta tilanteesta ja turvallisuudesta.
Koska tutkimuksen otos oli kymmenen nuorta ja tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella, tutkimustuloksia ei pyritty yleistämään. Tulokset antavat kuitenkin suuntaa tämän päivän nuorten ajatuksista ja odotuksista liittyen Argentiinaan, ja niitä voidaan hyödyntää etenkin Argentiinan matkailumarkkinoinnissa. Potentiaalisten asiakaskohderyhmien mielikuvien sekä tarpeiden selvittäminen mahdollistaa Argentiinalla matkailupalveluiden kehittämisen tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhteensä 10 nuorta. Iältään tutkittavat olivat 20 - 30 vuotiaita ja kansallisuudeltaan suomalaisia, ranskalaisia, saksalaisia, italialaisia ja ruotsalai-sia. Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti kasvotusten sekä virtuaalisesti Skype-puhelimen avulla ja sähköpostitse. Aineisto litteroitiin puhtaaksi ja sen analysoinnissa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmiä, kuten teemoittelua ja koodausta. Tutkimustulokset avattiin ja niitä peilattiin teoriaan. Teoriaa hyödynnettiin myös tulosten tulkinnassa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret mieltävät Argentiinan mielenkiintoiseksi ja uniikiksi. Nuorten vahvimpana motivoivana ja työntävänä tekijänä oli pako arkiympäristöstä ja itsetutkiskelu. Nuoria vetää puoleensa Argentiinan useat eri vetovoimatekijät, joista vahvimpina koettiin maan monipuolinen kulttuuri ja kieli sekä lämmin ilmasto. Nuorten negatiiviset mielikuvat liittyivät pääasiassa käsityksiin Argentiinan taloudellisesta tilanteesta ja turvallisuudesta.
Koska tutkimuksen otos oli kymmenen nuorta ja tutkimus suoritettiin laadullisella tutkimusotteella, tutkimustuloksia ei pyritty yleistämään. Tulokset antavat kuitenkin suuntaa tämän päivän nuorten ajatuksista ja odotuksista liittyen Argentiinaan, ja niitä voidaan hyödyntää etenkin Argentiinan matkailumarkkinoinnissa. Potentiaalisten asiakaskohderyhmien mielikuvien sekä tarpeiden selvittäminen mahdollistaa Argentiinalla matkailupalveluiden kehittämisen tulevaisuudessa.