Alakouluikäisen mielenterveyden edistäminen, katsaus kirjallisuuteen
Vilske, Oula; Sorvali, Jesse (2014)
Vilske, Oula
Sorvali, Jesse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147705
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä katsaus kirjallisuuteen selvittääksemme, millä keinoin alakouluikäisen mielenterveyttä voidaan edistää kouluissa. Tavoitteena oli koota tietoa alakouluikäisten mielenterveyttä edistävistä tekijöistä sekä keinoista, joilla koulussa voidaan tukea alakouluikäisen mielenterveyttä.
Kirjallisuuskatsauksen kohderyhmänä olivat alakouluikäiset 7−12 - vuotiaat oppilaat. Opinnäytetyössämme olemme käsitelleet alakouluikäisen mielenterveyttä edistäviä tekijöitä ja mielenterveyteen liittyvien ongelmien ennaltaehkäiseviä tekijöitä.
Opinnäytetyö on toteutettu katsauksena kirjallisuuteen. Aineiston analyysi tapahtui laadullista sisällön analyysimenetelmää sovelletusti käyttäen. Aineistomme koostuu seitsemästä tutkimusartikkelista. Valituista tutkimuksista kaksi on tehty Australiassa, yksi Ruotsissa ja neljä Yhdysvalloissa.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että alakouluikäisen mielenterveyttä voidaan edistää kouluissa lähinnä eri opetuskokonaisuuksien avulla. Keskeisimpiä alakouluikäisen mielenterveyttä edistäviä tekijöitä näyttäisivät olevan mielenterveyteen liittyvän tiedon antaminen, tunteiden sanoittaminen, minäkuvaan ja itsetuntoon vaikuttaminen. Puuttumalla häiriökäyttäytymiseen, aggressiivisuuteen sekä asosiaaliseen käyttäytymiseen kouluissa voidaan ennaltaehkäistä psykososiaalisia ongelmia oppilaan myöhemmissä elämänvaiheissa. Suurimmalla osalla opetusohjelmista todettiin olevan vähintäänkin välillisesti mielenterveyttä edistävä ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevä vaikutus. Joillakin opetusohjelmista todettiin olevan suora ennaltaehkäisevä vaikutus ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen liittyvissä mielenterveysongelmissa.
Alakouluikäisen mielenterveyden edistäminen edellyttää ammattilaisilta aikaista ongelmiin puuttumista, ennakoivaa toimintaa, moniammatillista ja mieluiten perhekeskeistä työtapaa.
Kirjallisuuskatsauksen kohderyhmänä olivat alakouluikäiset 7−12 - vuotiaat oppilaat. Opinnäytetyössämme olemme käsitelleet alakouluikäisen mielenterveyttä edistäviä tekijöitä ja mielenterveyteen liittyvien ongelmien ennaltaehkäiseviä tekijöitä.
Opinnäytetyö on toteutettu katsauksena kirjallisuuteen. Aineiston analyysi tapahtui laadullista sisällön analyysimenetelmää sovelletusti käyttäen. Aineistomme koostuu seitsemästä tutkimusartikkelista. Valituista tutkimuksista kaksi on tehty Australiassa, yksi Ruotsissa ja neljä Yhdysvalloissa.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että alakouluikäisen mielenterveyttä voidaan edistää kouluissa lähinnä eri opetuskokonaisuuksien avulla. Keskeisimpiä alakouluikäisen mielenterveyttä edistäviä tekijöitä näyttäisivät olevan mielenterveyteen liittyvän tiedon antaminen, tunteiden sanoittaminen, minäkuvaan ja itsetuntoon vaikuttaminen. Puuttumalla häiriökäyttäytymiseen, aggressiivisuuteen sekä asosiaaliseen käyttäytymiseen kouluissa voidaan ennaltaehkäistä psykososiaalisia ongelmia oppilaan myöhemmissä elämänvaiheissa. Suurimmalla osalla opetusohjelmista todettiin olevan vähintäänkin välillisesti mielenterveyttä edistävä ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevä vaikutus. Joillakin opetusohjelmista todettiin olevan suora ennaltaehkäisevä vaikutus ahdistuneisuuteen ja masentuneisuuteen liittyvissä mielenterveysongelmissa.
Alakouluikäisen mielenterveyden edistäminen edellyttää ammattilaisilta aikaista ongelmiin puuttumista, ennakoivaa toimintaa, moniammatillista ja mieluiten perhekeskeistä työtapaa.