Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
A Research of a Career of a Travel Guide
Vilkki, Oona (2014)
Vilkki, Oona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127316
Tiivistelmä
Tutkimus matkaoppaan urasta
Opinnäytetyössä käsiteltiin koulutetun matkaoppaan työtä. Tarkoituksena oli saada selville, mikä mielikuva työstä on, ja kuinka tämä mielikuva vastaa työn todellista luonnetta. Tarkoituksena oli myös tutkia, kuinka mielikuvat matkanjärjestäjistä vaihtelevat ja kuinka suuri vaikutus markkinoinnilla on mielikuvan luomisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa koulutetun matkaoppaan työstä, ja tarjota eri matkailualan toimijoille kehittämisideoita. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suomalainen matkanjärjestäjä Finnmatkat.
Teoriaosuudessa esitellään pääpiirteittäin matkailualan kehitys nykyiseen muotoonsa, tutkimuksen kannalta olennaiset matkanjärjestäjät ja koulutetun matkaoppaan tärkeimmät työtehtävät. Lisäksi esitellään koulutetun matkaoppaan työstä kertovat tietolähteet. Työn teoriapohjaan kuuluu olennaisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on koottu pääasiassa kahden teemahaastattelun ja Internet-lähteiden avulla. Ensimmäisen teemahaastattelun kohderyhmä koostui neljästä matkailualan ammattilaisesta, jotka ovat koulutettuja matkaoppaita ja kirjoittavat blogeja koulutetun matkaoppaan ammatista. Toisen teemahaastattelun kohderyhmä koostui yhdeksästä yliopisto-opiskelijasta. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että mielikuva matkaoppaan työstä on pääosin positiivinen ja matkaoppaan työtehtävät tiedostetaan hyvin. Suurin ero mielikuvien ja todellisuuden välillä oli oppaan palkassa. Yliopisto-opiskelijat arvioivat oppaan palkkatason korkeammaksi kuin mitä se todellisuudessa on. Joidenkin matkanjärjestäjien markkinointi on puutteellista ja siksi tietoisuus näistä matkanjärjestäjistä ei ole samalla tasolla kuin niiden, jotka markkinoivat itseään aktiivisesti. Täten voidaan todeta, että markkinoinnilla on suuri rooli mielikuvien luomisessa. Tutkimuksen perusteella matkanjärjestäjät ovat löytäneet sosiaalisen median markkinointikanavat.
Suhteellisen pienestä otannasta johtuen haastattelujen tuloksia ei voi yleistää, vaan ne ovat suuntaa-antavia.
Opinnäytetyössä käsiteltiin koulutetun matkaoppaan työtä. Tarkoituksena oli saada selville, mikä mielikuva työstä on, ja kuinka tämä mielikuva vastaa työn todellista luonnetta. Tarkoituksena oli myös tutkia, kuinka mielikuvat matkanjärjestäjistä vaihtelevat ja kuinka suuri vaikutus markkinoinnilla on mielikuvan luomisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa koulutetun matkaoppaan työstä, ja tarjota eri matkailualan toimijoille kehittämisideoita. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli suomalainen matkanjärjestäjä Finnmatkat.
Teoriaosuudessa esitellään pääpiirteittäin matkailualan kehitys nykyiseen muotoonsa, tutkimuksen kannalta olennaiset matkanjärjestäjät ja koulutetun matkaoppaan tärkeimmät työtehtävät. Lisäksi esitellään koulutetun matkaoppaan työstä kertovat tietolähteet. Työn teoriapohjaan kuuluu olennaisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on koottu pääasiassa kahden teemahaastattelun ja Internet-lähteiden avulla. Ensimmäisen teemahaastattelun kohderyhmä koostui neljästä matkailualan ammattilaisesta, jotka ovat koulutettuja matkaoppaita ja kirjoittavat blogeja koulutetun matkaoppaan ammatista. Toisen teemahaastattelun kohderyhmä koostui yhdeksästä yliopisto-opiskelijasta. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että mielikuva matkaoppaan työstä on pääosin positiivinen ja matkaoppaan työtehtävät tiedostetaan hyvin. Suurin ero mielikuvien ja todellisuuden välillä oli oppaan palkassa. Yliopisto-opiskelijat arvioivat oppaan palkkatason korkeammaksi kuin mitä se todellisuudessa on. Joidenkin matkanjärjestäjien markkinointi on puutteellista ja siksi tietoisuus näistä matkanjärjestäjistä ei ole samalla tasolla kuin niiden, jotka markkinoivat itseään aktiivisesti. Täten voidaan todeta, että markkinoinnilla on suuri rooli mielikuvien luomisessa. Tutkimuksen perusteella matkanjärjestäjät ovat löytäneet sosiaalisen median markkinointikanavat.
Suhteellisen pienestä otannasta johtuen haastattelujen tuloksia ei voi yleistää, vaan ne ovat suuntaa-antavia.