Asiakkuuksien johtaminen tilitoimistossa
Veiksola, Eevi (2014)
Veiksola, Eevi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405065934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää erään Länsi-Uudellamaalla sijaitsevan taloushallinnonpalveluita tarjoavan yrityksen asiakkuuksien johtamista. Tilaajayritys ei ollut aikaisemmin segmentoinut asiakkaita ja kaikkia asiakasyrityksiä kohdeltiin samalla tavalla. Kehittämistyön tavoitteiksi asetettiin, että opinnäytetyön tuotos toisi tilaajayrityksen toimintaan tehokkuutta sekä tietoa ja taitoa tunnistaa tärkeimmät asiakasyritykset. Päämääränä opinnäytetyöllä oli luoda konkreettisia työkaluja tilaajayrityksen käyttöön ja saada yritykselle näkyvyyttä. Työn tekemisen tavoitteena oli myös edistää opiskelijan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustui kirjallisuuteen, jossa käsiteltiin asiakkuuksien ymmärtämistä ja johtamista. Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tilaajayrityksen kanssa pidettiin työpajoja, joissa kehittämissuunnitelmia muokattiin.
Kehittämistyön tuloksena luotiin kahteen eri toimintamalliin perustuva etuohjelma tilaajayrityksen asiakasyrityksille. Etuohjelman avulla toimitusjohtaja saa tietoonsa, mitkä yritykset ovat liiketoiminnan kannalta arvokkaimmat. Tiedon avulla pystytään panostamaan strategisesti arvokkaampiin asiakasyrityksiin enemmän. Tilaajayritykselle tehtiin suunnitelma kotisivuista, joiden avulla yritys saa lisää näkyvyyttä ja persoonallisuutta.
Kehittämistyön tuloksena luotu etuohjelma otetaan tilaajayrityksessä käyttöön. Toimitusjohtaja saa siitä suuntaviivoja, joiden avulla johtaa tilaajayrityksen asiakkuuksia. Tilaajayritykselle on jo ryhdytty toteuttamaan kotisivuja, työssä tehdyn suunnitelman perusteella. Tilaajayrityksen toimitusjohtaja on arvioinut kehittämistyön tulokset hyödyllisiksi työkaluiksi työelämään. Työn todellisen arvon näkee kuitenkin vasta myöhemmin, kun kaikki kehittämistyön tulokset on otettu käyttöön.
Tilaajayrityksen toimintaa olisi jatkossa mahdollista kehittää lisää esimerkiksi luomalla tili-toimistolle yhteiset toimintamallit kirjanpidon tekoon. Tällöin kaikki tehdyt materiaalit noudattaisivat samaa kaavaa ja työn laatu olisi yhtenäistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus perustui kirjallisuuteen, jossa käsiteltiin asiakkuuksien ymmärtämistä ja johtamista. Kehittämistyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tilaajayrityksen kanssa pidettiin työpajoja, joissa kehittämissuunnitelmia muokattiin.
Kehittämistyön tuloksena luotiin kahteen eri toimintamalliin perustuva etuohjelma tilaajayrityksen asiakasyrityksille. Etuohjelman avulla toimitusjohtaja saa tietoonsa, mitkä yritykset ovat liiketoiminnan kannalta arvokkaimmat. Tiedon avulla pystytään panostamaan strategisesti arvokkaampiin asiakasyrityksiin enemmän. Tilaajayritykselle tehtiin suunnitelma kotisivuista, joiden avulla yritys saa lisää näkyvyyttä ja persoonallisuutta.
Kehittämistyön tuloksena luotu etuohjelma otetaan tilaajayrityksessä käyttöön. Toimitusjohtaja saa siitä suuntaviivoja, joiden avulla johtaa tilaajayrityksen asiakkuuksia. Tilaajayritykselle on jo ryhdytty toteuttamaan kotisivuja, työssä tehdyn suunnitelman perusteella. Tilaajayrityksen toimitusjohtaja on arvioinut kehittämistyön tulokset hyödyllisiksi työkaluiksi työelämään. Työn todellisen arvon näkee kuitenkin vasta myöhemmin, kun kaikki kehittämistyön tulokset on otettu käyttöön.
Tilaajayrityksen toimintaa olisi jatkossa mahdollista kehittää lisää esimerkiksi luomalla tili-toimistolle yhteiset toimintamallit kirjanpidon tekoon. Tällöin kaikki tehdyt materiaalit noudattaisivat samaa kaavaa ja työn laatu olisi yhtenäistä.