Koiraystävällisen majoitusliikkeen toimintamallin kehittäminen
Jäkärä, Marjo; Uimonen, Sanna (2014)
Jäkärä, Marjo
Uimonen, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin koiraystävällisen majoitusliikkeen toimintamallin kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomen koiraystävällisten majoitusliikkeiden tilaa ja saada käsitys, millainen koiraystävällinen majoitusliike on toiminnoiltaan. Opinnäytetyön tarkoitus on lisäksi toimia pohjana, mikäli tämänkaltaisen yrityksen perustaminen tulisi kyseeseen tulevaisuudessa. Aiheeksi valikoitui koiraystävällisyys tekijöiden mielenkiinnon ja harrastuksen vuoksi.
Teoriaosuudessa käydään läpi koiran ja ihmisen välistä suhdetta sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat majoitusliikkeen kannattavuuteen. Tällaisia tekijöitä ovat mm. rahoitus, riskit ja verkostoituminen. Teoriaosuus koostuu kirjallisuus sekä internetlähteistä. Empiirinen osuus muodostuu kolmen yrityksen benchmarking-tutkimuksesta, joka toteutettiin puhelimitse tehdyillä teemahaastatteluilla. Yritykset valikoitiin koiranomistajien suositusten pohjalta ja kaikilla majoitusliikkeillä on koiraystävällinen maine. Valikoidut yritykset ovat mittakaavaltaan suhteellisen pieniä, sillä mikäli tekijät päättävät perustaa tulevaisuudessa majoitusliikkeen, tulisi se olemaan melko pieni. Jotta tutkimustulokset olisivat mahdollisimman hyvin hyödynnettävissä, on tärkeää, että kyseessä on saman kokoluokan yritykset.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että majoitusliikkeet eivät vielä juurikaan panosta koira-asiakkaisiin. Koiraystävällisyys-käsite Suomen majoitustoimintaa tarkasteltaessa tarkoittaa lähinnä sitä, että koirat ovat sallittuja majoitusliikkeessä. Ainoastaan yhdessä haastatelluista yrityksistä koiralle tarjottiin automaattisesti tarvikkeita. Muissakin yrityksissä näitä sai, mutta vain erikseen pyydettäessä. Tutkimuksissa ilmeni, että koiran kanssa matkaavien osuus ei ole merkittävän suuri.
Opinnäytetyön päätelmissä pohditaan koiran kanssa matkailua, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä mahdollisia tulevaisuuden näkymiä. Päätelmissä käydään läpi, miten monia seikkoja yrittäjän tulee ottaa huomioon yritystä perustettaessa ja sitä kehitettäessä.
Teoriaosuudessa käydään läpi koiran ja ihmisen välistä suhdetta sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat majoitusliikkeen kannattavuuteen. Tällaisia tekijöitä ovat mm. rahoitus, riskit ja verkostoituminen. Teoriaosuus koostuu kirjallisuus sekä internetlähteistä. Empiirinen osuus muodostuu kolmen yrityksen benchmarking-tutkimuksesta, joka toteutettiin puhelimitse tehdyillä teemahaastatteluilla. Yritykset valikoitiin koiranomistajien suositusten pohjalta ja kaikilla majoitusliikkeillä on koiraystävällinen maine. Valikoidut yritykset ovat mittakaavaltaan suhteellisen pieniä, sillä mikäli tekijät päättävät perustaa tulevaisuudessa majoitusliikkeen, tulisi se olemaan melko pieni. Jotta tutkimustulokset olisivat mahdollisimman hyvin hyödynnettävissä, on tärkeää, että kyseessä on saman kokoluokan yritykset.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että majoitusliikkeet eivät vielä juurikaan panosta koira-asiakkaisiin. Koiraystävällisyys-käsite Suomen majoitustoimintaa tarkasteltaessa tarkoittaa lähinnä sitä, että koirat ovat sallittuja majoitusliikkeessä. Ainoastaan yhdessä haastatelluista yrityksistä koiralle tarjottiin automaattisesti tarvikkeita. Muissakin yrityksissä näitä sai, mutta vain erikseen pyydettäessä. Tutkimuksissa ilmeni, että koiran kanssa matkaavien osuus ei ole merkittävän suuri.
Opinnäytetyön päätelmissä pohditaan koiran kanssa matkailua, siihen vaikuttavia tekijöitä sekä mahdollisia tulevaisuuden näkymiä. Päätelmissä käydään läpi, miten monia seikkoja yrittäjän tulee ottaa huomioon yritystä perustettaessa ja sitä kehitettäessä.