Karjalan Moukari : Henkilökohtaisen dokumentin ohjaamisen haasteet
Kauppinen, Milja (2014)
Kauppinen, Milja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405137611
Tiivistelmä
Dokumenttielokuvat ovat saaneet suuren suosion viime vuosina. Dokumenttielokuvan ohjaamisessa on omana vaikeutena pysytellä takavasemmalla, eikä lähteä johtamaan porukkaa sokeasti oman oletuksen mukaisesti. Kyse on taidelajista, joka antaa tietoa katsojille asioista jotka olivat, ovat ja tulevat olemaan.
Ohjaajan näkökulmasta dokumentin ohjaaminen on jo yksinään haastava aihe. Tulee olla irrallaan aiheesta ja pidättäytyä tietyllä tavalla itse ohjaamisesta. Haasteellisemmaksi dokumentin ohjaamisesta saa tekemällä henkilökohtaisen dokumentin. Tämä onkin yhden Suomen johtavimman dokumenttiohjaajan käsitys. Pelkässä dokumentissa on ohjaajalla haasteena pystyä kertomaan totuudenmukaisesti oma käsitys aiheesta. Henkilökohtaisessa dokumentissa sinun tuleekin olla jo osa aihetta.
Aloin tekemään ensimmäistä dokumenttiani vuonna 2012. Dokumentti toimii opinnäytetyönäni ja se kertoo veljestäni ja hänen harrastuksestaan. Alkujaan ajattelin juurikin jättäytyä taka-alalle ja jättää itseni kokonaan pois projektin henkilöhahmoista. Kuvatessani kuitenkin sattumalta aloin olla interaktiivisemmin mukana elokuvassa. Vastailin kameran takaa kysymyksiin, joita veljeni kysyi ja nauroin ääneen hänen tekemisilleen ja sanomisilleen. Tästä huomasin, että veljeni pystyi olemaan oma itsensä, kun olin itse mukana aktiivisesti keskusteluissa. Tällä tavalla sain hänestä irti sen ihmisen jonka halusin näyttää dokumentillani.
Kirjallinen opinnäytetyöni käy läpi dokumentti-elokuvia esimerkkien kautta, sekä lopussa keskittyy itse ohjaamiseen. Millaista ohjaamista vaatii fiktiivinen elokuva ja kuinka se eroaa dokumenttielokuvan ohjaamisesta. Keskityn myös kokonaan omaan ohjaamiseeni ja millainen vaikutus on omalla veljellä päähahmona dokumentissa.
Ohjaajan näkökulmasta dokumentin ohjaaminen on jo yksinään haastava aihe. Tulee olla irrallaan aiheesta ja pidättäytyä tietyllä tavalla itse ohjaamisesta. Haasteellisemmaksi dokumentin ohjaamisesta saa tekemällä henkilökohtaisen dokumentin. Tämä onkin yhden Suomen johtavimman dokumenttiohjaajan käsitys. Pelkässä dokumentissa on ohjaajalla haasteena pystyä kertomaan totuudenmukaisesti oma käsitys aiheesta. Henkilökohtaisessa dokumentissa sinun tuleekin olla jo osa aihetta.
Aloin tekemään ensimmäistä dokumenttiani vuonna 2012. Dokumentti toimii opinnäytetyönäni ja se kertoo veljestäni ja hänen harrastuksestaan. Alkujaan ajattelin juurikin jättäytyä taka-alalle ja jättää itseni kokonaan pois projektin henkilöhahmoista. Kuvatessani kuitenkin sattumalta aloin olla interaktiivisemmin mukana elokuvassa. Vastailin kameran takaa kysymyksiin, joita veljeni kysyi ja nauroin ääneen hänen tekemisilleen ja sanomisilleen. Tästä huomasin, että veljeni pystyi olemaan oma itsensä, kun olin itse mukana aktiivisesti keskusteluissa. Tällä tavalla sain hänestä irti sen ihmisen jonka halusin näyttää dokumentillani.
Kirjallinen opinnäytetyöni käy läpi dokumentti-elokuvia esimerkkien kautta, sekä lopussa keskittyy itse ohjaamiseen. Millaista ohjaamista vaatii fiktiivinen elokuva ja kuinka se eroaa dokumenttielokuvan ohjaamisesta. Keskityn myös kokonaan omaan ohjaamiseeni ja millainen vaikutus on omalla veljellä päähahmona dokumentissa.