Kevytajoneuvon ajodynamiikka
Eskelinen, Aaron (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eskelinen, Aaron
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147839
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ajodynamiikkaa kevytajoneuvolle. Tähän sisältyy ohjausgeometria, ajotilapiirros sekä jarrujen ja ripustuksen mitoittaminen. Ajoneuvo on nelipyöräinen, sähköavusteinen velomobiili, joka kantaa kaksi polkijaa sekä matkatavarat. Siihen pätevät samat ajodynamiikan ja ohjausgeometrian laskelmat kuin raskaampiinkin nelipyöräisiin ajoneuvoihin.
Ajotilapiirrokseen summataan kaikki ajovastukset ja verrataan niitä ajoneuvon suorituskykyyn. Näin saadaan selville esimerkiksi ajoneuvon kyky nousta tietyn jyrkkyyden mäkeä ylös eri vaihteilla. Piirrokseen voi myös lisätä ja vaihtaa ajoneuvon ominaisuuksia, jotta suorituskyvystä saadaan kuva teoriassa ennen kuin muutos tehdään todelliseen ajoneuvoon.
Ohjausgeometriassa lasketaan tarvittavat pyörien kulmat trigonometrian avulla. Laskut auttavat myös ripustuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön aikana valmistettiin yksi prototyyppi, jonka ajodynamiikka perustuu tämän työn laskelmille.
Ajotilapiirrokseen summataan kaikki ajovastukset ja verrataan niitä ajoneuvon suorituskykyyn. Näin saadaan selville esimerkiksi ajoneuvon kyky nousta tietyn jyrkkyyden mäkeä ylös eri vaihteilla. Piirrokseen voi myös lisätä ja vaihtaa ajoneuvon ominaisuuksia, jotta suorituskyvystä saadaan kuva teoriassa ennen kuin muutos tehdään todelliseen ajoneuvoon.
Ohjausgeometriassa lasketaan tarvittavat pyörien kulmat trigonometrian avulla. Laskut auttavat myös ripustuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön aikana valmistettiin yksi prototyyppi, jonka ajodynamiikka perustuu tämän työn laskelmille.