Asiakaspalvelupisteen perehdytyssuunnitelma K-citymarket Kupittaalle
Kottonen, Saana (2014)
Kottonen, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147771
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona K-citymarket Kupittaalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajan asiakaspalvelupisteeseen perehdyttämissuunnitelma sekä perehdytysopas. Työ oli tärkeä toteuttaa, sillä asiakaspalvelupisteessä ei ole aikaisemmin ollut käytössä suunnitelmaa eikä opasta uusien työntekijöiden perehdyttämiseen. Perehdyttäminen on tapahtunut aikaisemmin vain vierihoitoperehdyttämisenä eli seuraten muiden työntekoa, ja työtehtäviin on perehdytetty vasta niiden tullessa esille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Raportin teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä muun muassa sen hyötyjen ja tavoitteiden sekä perehdytysprosessin kautta. Näiden lähteinä käytettiin perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Perehdytyssuunnitelman ja –oppaan teossa käytettiin tutkimusmenetelmänä pääasiassa havainnointia sekä työn ohessa tapahtuneita epävirallisia haastatteluita. Sisältöä koottiin lisäksi hyödyntäen opinnäytetyöntekijän ja asiakaspalvelupisteen työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys saa perehdytyssuunnitelman, jonka avulla uusien työntekijöiden perehdyttäminen on suunnitelmallisempaa ja tarkempaa. Suunnitelman sisältämä perehdytysopas tehtiin myös asiakaspalvelupisteessä jo työskentelevien käyttöön asioiden muistiin palauttamiseksi. Toimeksiantajayrityksessä otetaan näiden tuotteiden lisäksi aktiivisesti käyttöön jo olemassa oleva perehdytyslista asiakaspalvelupisteen toiminnoista, joka liitettiin osaksi perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyönä laaditut tuotokset otetaan käyttöön K-citymarket Kupittaalla huhtikuussa 2014.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Raportin teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä muun muassa sen hyötyjen ja tavoitteiden sekä perehdytysprosessin kautta. Näiden lähteinä käytettiin perehdyttämistä käsittelevää kirjallisuutta. Perehdytyssuunnitelman ja –oppaan teossa käytettiin tutkimusmenetelmänä pääasiassa havainnointia sekä työn ohessa tapahtuneita epävirallisia haastatteluita. Sisältöä koottiin lisäksi hyödyntäen opinnäytetyöntekijän ja asiakaspalvelupisteen työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys saa perehdytyssuunnitelman, jonka avulla uusien työntekijöiden perehdyttäminen on suunnitelmallisempaa ja tarkempaa. Suunnitelman sisältämä perehdytysopas tehtiin myös asiakaspalvelupisteessä jo työskentelevien käyttöön asioiden muistiin palauttamiseksi. Toimeksiantajayrityksessä otetaan näiden tuotteiden lisäksi aktiivisesti käyttöön jo olemassa oleva perehdytyslista asiakaspalvelupisteen toiminnoista, joka liitettiin osaksi perehdytyssuunnitelmaa. Opinnäytetyönä laaditut tuotokset otetaan käyttöön K-citymarket Kupittaalla huhtikuussa 2014.