Fysisk aktivitet och känslan av sammanhang hos studerande : En kvantitativ undersökning bland studerande vid en svenskspråkig yrkeshögskola i Helsingfors
Hentinen, Jutta (2014)
Hentinen, Jutta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158004
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opiskelijoiden liikunnan määrää ja koherenssin tunteen astetta ammattikorkeakoulu Arcadassa. Myös liikunnan ja koherenssin tunteen yhteyttä tutkittiin. Tämän lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten korkeakoulu voi edistää opiskelijoiden terveyttä kysymällä opiskelijoilta mitä heidän mielestään koulu voisi tehdä lisätäkseen heidän liikuntatottumuksiaan ja psyykkistä hyvinvointia. Yli-oppilaiden terveydenhoitosäätion mukaan opiskelijoiden liikunnan määrä on vähentynyt ja psyykkiset ongelmat lisääntyneet (Kunttu & Pesonen 2012) Kohderyhmä koostui Ar-cadan opiskelijoista. Aineiston kerättiin kyselylomakkeella joka koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli liikuntatottumuksia (IPAQ-lyhyt versio) ja toinen koherenssin tunteesta (SOC-13). Molempien osioiden lopuksi lisättiin avoin kysymys siitä mitä Ar-cada voisi tehdä lisätäkseen opiskelijoiden liikunnan määrää sekä koherenssin tunnetta. Otantamenetelmänä käytettiin näyttöä ja systemaattista satunnaista otantaa. Kyselylo-makkeita jaettiin yhteensä 50 joista 47(94%) palautettiin. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmassa. Analysoinnissa käytettiin yhden ja kahden muuttujan analyysia. Avointen kysymysten analysoinnissa käytettiin sisältöanalyysia. Tulosten mukaan opiskelijat oli-vat keskimäärin liikkuneet kohtalaisen rasittavasti kaksi tuntia neljä minuuttia ja hyvin rasittavasti kolme tuntia ja 36 minuuttia. Tämä tarkoittaa, että opiskelijat täyttävät terveysliikuntasuositukset. Opiskelijoiden keskimääräinen koherenssin tunne oli 66. Korkein pistemäärä on 91 ja alin 13. Positiivinen suhde liikunnan ja koherenssin tunteen välillä pystyttiin myös todentamaan. Tiedonkulun parantaminen opettajien ja oppilaiden välillä sekä yleinen tiedonkulku edistäisi opiskelijoiden liikunnan ja psyykkisen hyvinvoinnin määrää.