FRANCHISINGKETJUN JOHTAMINEN JA KETJUN SISÄINEN YHTEISTYÖ : Case: Opiskelijoiden Vuokravälitys
Lääperi, Taru (2010)
Lääperi, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002102102
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli vuokra-asuntoja välittävä franchisingketju Opiskelijoiden Vuokravälitys. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle mahdollisimman kattava ja ajankohtainen työ ketjun sisäisen yhteistyön tilasta ketjun franchisingyrittäjien haastatteluiden pohjalta. Työssä pyrittiin tuomaan laajasti esiin ketjun franchisingyrittäjien kokemuksia yhteistyön hyvistä ja
huonoista puolista. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli pohtia, miten yhteistyötä ketjun jäsenten välillä voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa pääpaino oli ketjujohtamisessa ja johtamisen vaikutuksessa sisäiseen yhteistyöhön.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yksilöhaastatteluina puhelimitse kaikkia ketjun yhdeksää franchisingyrittäjää. Ennen varsinaisia haastatteluja suoritettiin yksi esihaastattelu. Tutkimuksen empiirisen aineiston analysointikeinona käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on valittu puhtaasti empiiriseen aineistoon pohjautuen.
Tutkimuksen perusteella selvisi useita OVV-ketjun sisäisen yhteistyön toimivuuteen vaikuttavia seikkoja, joihin ketjussa kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Tutkimus myös osoitti kokemusten sisäisen yhteistyön toimivuudesta vaihtelevan suuresti haastatellusta franchisingyrittäjästä riippuen. Haastateltujen tyytyväisyyteen yhteistyötä kohtaan vaikuttivat muun muassa toiminnan itsenäisyys, omat vaikutusmahdollisuudet ja johtamistapa. Sisäistä yhteistyötä voidaan kehittää esimerkiksi kommunikoinnin lisäämisen, yhteisten toimintatapojen selkeyttämisen, yksilöllisyyden huomioimisen ja tiukemman johtamisen avulla.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että ketjussa on hyvät edellytykset toimivalle sisäiselle yhteistyölle, mutta sen toteutuminen vaatii ketjulta ja ketjujohdolta sitoutumista yhteistyötä hiertävien muutamien epäkohtien ratkaisuun.
huonoista puolista. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli pohtia, miten yhteistyötä ketjun jäsenten välillä voitaisiin kehittää. Tutkimuksessa pääpaino oli ketjujohtamisessa ja johtamisen vaikutuksessa sisäiseen yhteistyöhön.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa haastateltiin yksilöhaastatteluina puhelimitse kaikkia ketjun yhdeksää franchisingyrittäjää. Ennen varsinaisia haastatteluja suoritettiin yksi esihaastattelu. Tutkimuksen empiirisen aineiston analysointikeinona käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on valittu puhtaasti empiiriseen aineistoon pohjautuen.
Tutkimuksen perusteella selvisi useita OVV-ketjun sisäisen yhteistyön toimivuuteen vaikuttavia seikkoja, joihin ketjussa kannattaa kiinnittää jatkossa huomiota. Tutkimus myös osoitti kokemusten sisäisen yhteistyön toimivuudesta vaihtelevan suuresti haastatellusta franchisingyrittäjästä riippuen. Haastateltujen tyytyväisyyteen yhteistyötä kohtaan vaikuttivat muun muassa toiminnan itsenäisyys, omat vaikutusmahdollisuudet ja johtamistapa. Sisäistä yhteistyötä voidaan kehittää esimerkiksi kommunikoinnin lisäämisen, yhteisten toimintatapojen selkeyttämisen, yksilöllisyyden huomioimisen ja tiukemman johtamisen avulla.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että ketjussa on hyvät edellytykset toimivalle sisäiselle yhteistyölle, mutta sen toteutuminen vaatii ketjulta ja ketjujohdolta sitoutumista yhteistyötä hiertävien muutamien epäkohtien ratkaisuun.