Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Markkinointiviestintäsuunnitelma Liikuttavaa Oy:lle
Hyttinen, Ellinoora (2022)
Hyttinen, Ellinoora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113770
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona koulutusvientiä tarjoavalle Liikuttavaa Oy:lle. Toiminnallisena opinnäytetyön produktina kehittyi markkinointiviestintäsuunnitelma yrityksen uudelle liikunnanopettajien koulutusohjelmalle Intiaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Intian koulutusvientimarkkinoille soveltuva markkinointiviestintäsuunnitelma hyödyntäen Liikuttavaa Oy:n valmiita digitaalisia kanavia. Yritys halusi saada apua markkinointiin ja kasvattaa sen avulla liikunnanopettajien koulutusohjelmansa näkyvyyttä ja tunnettuutta Intiassa. Kontekstiosuudessa keskityttiin koulutusvientiin toimialana Suomessa ja maailmalla, suomalaisen koulutusviennin tukijoihin, Liikuttavaa Oy:n toimintaan sekä koulutusviennin tilanteeseen Intiassa. Kontekstiosuus syntyi tutustumalla ja syventymällä toimialaan sekä yrityksen toimintaan hyödyntäen kirjallisuuden ja artikkelien lisäksi haastatteluja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskityttiin markkinointiviestintään ja sen muotoihin. Muodoista syvennyttiin tarkemmin produktin kannalta merkittävään digimarkkinointiin sekä sen alustoista verkkosivuihin ja sosiaaliseen mediaan. Teoriaosuuden jälkeen käsiteltiin markkinointiviestintäsuunnitelmaa ja sen kehittämistä hyödyntäen SOSTAC-mallia. SOSTAC-mallin kilpailijoita käsittelevässä osuudessa hyödynnettiin kehittämismenetelmänä myös benchmarkingia. Produktina syntyi Intiaan keskittynyt markkinointiviestintäsuunnitelma, joka ohjeistaa toimeksiantajaa markkinointiviestinnän toteutuksessa toimeksiantajan omilla verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Produktissa otettiin huomioon yrityksen pieni koko ja kokemattomuus markkinoinnissa. Toimenpiteet suunniteltiin helposti ja realistisesti toteutettaviksi. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2022 ja päättyi toukokuussa 2022. Opinnäytetyöprosessi oli mielenkiintoinen ja syvensi kirjoittajan markkinointitaitoja sekä ymmärrystä entuudestaan tuntemattomasta toimialasta. Toimeksiantaja sai Intian koulutusvientimarkkinoille mahdollisimman helposti toteutettavan markkinointiviestintäsuunnitelman, jonka tarkoitus oli auttaa markkinoinnin aloittamisessa sekä saada lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta yritykselle ja sen koulutusohjelmalle uudella toimialueella.