Ideasta valmiiksi tuotteeksi : Pöytäroolipelin kirjoitus ja julkaisu
Suontaka, Teemu (2014)
Suontaka, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, kirjoittaa ja julkaista pöytäroolipeli. Raportissa tarkastellaan samalla pöytäroolipelien tuotantoprosessia ja onnistuneen julkaisun edellytyksiä.
Pelin toteutus jaettiin esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheisiin. Esituotantovaiheessa määriteltiin pelin tavoitteet ja käytettävissä olevat resurssit. Sisältö suunniteltiin tekemällä pelistä alustava konsepti. Näiden pohjalta laadittiin koko prosessin työsuunnitelmat ja -järjestys.
Tuotantovaiheessa tapahtui varsinainen kirjoitusprosessi. Vaiheen aikana käytettiin iteratiivista menetelmää, jossa työtä tehdään pienissä osissa ja arvioidaan tehdyn työn laatua. Samaa kaavaa toistetaan sykleittäin, kunnes sisältö on valmis. Tuotantovaiheen tärkeimmät osuudet olivat rungon, sisällön ja ulkonäön toteutus. Pelin runkoon kuuluvat yleensä vain ne osiot, jotka vaikuttavat kaikkeen myöhemmin kirjoitettavaan sisältöön. Sisällön kirjoittaminen on työvaiheista raskain. Ennalta laadittujen suunnitelmien noudattaminen on tärkeää projektin hallitsemisen kannalta. Pelin ulkonäkö suunniteltiin vasta kun kaikki pelin sisältö oli saatu kirjoitettua.
Jälkituotanto koostui tuotteen julkaisuun liittyvistä tehtävistä. Ennen julkaisua pelille haettiin ISBN-tunnus ja pelin jakelukanava päätettiin. Markkinointi toteutettiin kokonaan internetissä. Ratkaisu nähtiin järkevänä, sillä kuluja syntyi vain kotisivujen teosta, ja kohdentaminen oli helppoa. Peliä markkinoitiin aktiivisten roolipeliyhteisöjen keskustelufoorumeilla hakemalla pelille testaajia ja julkaisemalla tiedote julkaisun yhteydessä.
Työn tuloksena syntyi 87-sivuinen pöytäroolipeli nimeltä Aonir. Peli julkaistiin sähköisenä PDF-versiona pelin kotisivuilla helmikuun 2014 alussa.
Pelin toteutus jaettiin esituotanto-, tuotanto- ja jälkituotantovaiheisiin. Esituotantovaiheessa määriteltiin pelin tavoitteet ja käytettävissä olevat resurssit. Sisältö suunniteltiin tekemällä pelistä alustava konsepti. Näiden pohjalta laadittiin koko prosessin työsuunnitelmat ja -järjestys.
Tuotantovaiheessa tapahtui varsinainen kirjoitusprosessi. Vaiheen aikana käytettiin iteratiivista menetelmää, jossa työtä tehdään pienissä osissa ja arvioidaan tehdyn työn laatua. Samaa kaavaa toistetaan sykleittäin, kunnes sisältö on valmis. Tuotantovaiheen tärkeimmät osuudet olivat rungon, sisällön ja ulkonäön toteutus. Pelin runkoon kuuluvat yleensä vain ne osiot, jotka vaikuttavat kaikkeen myöhemmin kirjoitettavaan sisältöön. Sisällön kirjoittaminen on työvaiheista raskain. Ennalta laadittujen suunnitelmien noudattaminen on tärkeää projektin hallitsemisen kannalta. Pelin ulkonäkö suunniteltiin vasta kun kaikki pelin sisältö oli saatu kirjoitettua.
Jälkituotanto koostui tuotteen julkaisuun liittyvistä tehtävistä. Ennen julkaisua pelille haettiin ISBN-tunnus ja pelin jakelukanava päätettiin. Markkinointi toteutettiin kokonaan internetissä. Ratkaisu nähtiin järkevänä, sillä kuluja syntyi vain kotisivujen teosta, ja kohdentaminen oli helppoa. Peliä markkinoitiin aktiivisten roolipeliyhteisöjen keskustelufoorumeilla hakemalla pelille testaajia ja julkaisemalla tiedote julkaisun yhteydessä.
Työn tuloksena syntyi 87-sivuinen pöytäroolipeli nimeltä Aonir. Peli julkaistiin sähköisenä PDF-versiona pelin kotisivuilla helmikuun 2014 alussa.