Liiketoimintasuunnitelman kehittäminen PinkFix Ky:lle
Miettinen, Emma (2014)
Miettinen, Emma
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen liiketoimintasuunnitelman kehittäminen. PinkFix Ky on varkautelainen yritys, joka on toiminut vuoden 2012 lopulta lähtien. Yrityksellä oli jo olemassa keskeneräinen liiketoimintasuunni-telma, joka toimi pohjana tälle työlle, jota haluttiin kehittää yrityksen tarpeisiin sopivaksi.
Lähtökohtana liiketoimintasuunnitelman kehittämiselle oli perusteellinen teoriaan perehtyminen. Teoriassa tutustuttiin erityisesti toimintaympäristöanalyysiin, SWOT-analyysiin, riskikartoitukseen ja strategisiin ratkaisuihin, jotta ne osataan tehdä oikein myös käytännössä. Lisäksi merkittävässä roolissa liiketoimintasuunnitelman kehittämisessä olivat haastattelut potentiaaliselle asiakaskunnalle, sekä haastattelut olemassa oleville asiakkaille. Haastatteluilla selvitettiin kiinnostuneisuutta yrityksen tarjoamaa palvelua kohtaan, sekä olemassa olevien asiakkaiden kokemuksia palvelusta ja onko heille noussut toiveita palvelun kehityksen suhteen. Haastattelu potentiaaliselle asiakaskunnallet toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä puhelimitse. Tutkimuksen perusjoukoksi muodostui 20 yrityksen joukko Varkaudesta ja itse tutkimukseen suostui osallistumaan 13 yritystä. Olemassaoleville asiakkaille suoritettiin teemahaastattelut, joissa pyrittiin mahdollisimman vapaaseen keskusteluilmapiiriin. Haastattelut antoivat merkittävää tietoa yrityksen liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen sekä yrityksen kasvun mahdolli-suuksista Varkauden alueella.
Itse työ on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista ensimmäinen on teoria osuus. Teoriaosassa esitellään liiketoimin-tasuunnitelman tärkeimmät osa-alueet, sekä näiden osa-alueiden erityispiirteet. Toinen osa käsittelee case-yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemistä. Toisessa osiossa on ennen kaikkea perehdytty syihin, miksi johonkin ratkaisuun on päädytty ja perusteltu valinnat, joko tämän opinnäytetyön ohessa tehtyyn tutkimustyöhön perustuen tai teoriaan perustuen. Aivan kaikkia liiketoimintasuunnitelmassa tehtyjä valintoja ei voida perustella tutkimukseen perustuen, koska resurssit eivät riittäneet kaikkeen selvitystyöhön. Näissä asioissa on jouduttu luottamaan yrittäjän kokemukseen toimialallaan toimimisesta puolentoista vuoden ajalta.
Itse liiketoimintasuunnitelma on salattua tietoa. Vaikka sitä ei julkaista, case-osio antaa lukijalleen selkeän kuvan liiketoimintasuunnitelman muodostamisesta konkreettisella tasolla.
Lähtökohtana liiketoimintasuunnitelman kehittämiselle oli perusteellinen teoriaan perehtyminen. Teoriassa tutustuttiin erityisesti toimintaympäristöanalyysiin, SWOT-analyysiin, riskikartoitukseen ja strategisiin ratkaisuihin, jotta ne osataan tehdä oikein myös käytännössä. Lisäksi merkittävässä roolissa liiketoimintasuunnitelman kehittämisessä olivat haastattelut potentiaaliselle asiakaskunnalle, sekä haastattelut olemassa oleville asiakkaille. Haastatteluilla selvitettiin kiinnostuneisuutta yrityksen tarjoamaa palvelua kohtaan, sekä olemassa olevien asiakkaiden kokemuksia palvelusta ja onko heille noussut toiveita palvelun kehityksen suhteen. Haastattelu potentiaaliselle asiakaskunnallet toteutettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä puhelimitse. Tutkimuksen perusjoukoksi muodostui 20 yrityksen joukko Varkaudesta ja itse tutkimukseen suostui osallistumaan 13 yritystä. Olemassaoleville asiakkaille suoritettiin teemahaastattelut, joissa pyrittiin mahdollisimman vapaaseen keskusteluilmapiiriin. Haastattelut antoivat merkittävää tietoa yrityksen liiketoimintasuunnitelman kehittämiseen sekä yrityksen kasvun mahdolli-suuksista Varkauden alueella.
Itse työ on jaettu kahteen osa-alueeseen, joista ensimmäinen on teoria osuus. Teoriaosassa esitellään liiketoimin-tasuunnitelman tärkeimmät osa-alueet, sekä näiden osa-alueiden erityispiirteet. Toinen osa käsittelee case-yrityksen liiketoimintasuunnitelman tekemistä. Toisessa osiossa on ennen kaikkea perehdytty syihin, miksi johonkin ratkaisuun on päädytty ja perusteltu valinnat, joko tämän opinnäytetyön ohessa tehtyyn tutkimustyöhön perustuen tai teoriaan perustuen. Aivan kaikkia liiketoimintasuunnitelmassa tehtyjä valintoja ei voida perustella tutkimukseen perustuen, koska resurssit eivät riittäneet kaikkeen selvitystyöhön. Näissä asioissa on jouduttu luottamaan yrittäjän kokemukseen toimialallaan toimimisesta puolentoista vuoden ajalta.
Itse liiketoimintasuunnitelma on salattua tietoa. Vaikka sitä ei julkaista, case-osio antaa lukijalleen selkeän kuvan liiketoimintasuunnitelman muodostamisesta konkreettisella tasolla.