Suomalaisten kuluttajien asenteet tuontiautoja kohtaan
Mykkänen, Juha-Matti (2008)
Mykkänen, Juha-Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää suomalaisten kuluttajien asenteita käyttynä Saksasta maahantuotuja henkilöautoja
kohtaan. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää Blauweiss Importin markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja
varten laadittiin keskusteluja ohjaava haastattelurunko. Tutkimuksessa haastateltiin 11 henkilöä, joihin
kuului sekä tuontiauton omistaneita että haastateltavia, jotka eivät olleet omistaneet tuontiautoa. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina.
Haastattelujen jälkeen saatu materiaali koottiin yhteen analysointia varten. Vastaukset jaettiin kahteen ryhmään,
tuontiauton omistaneiden ja muiden haastateltavien ryhmään. Nämän kahden ryhmän vastauksia vertailtiin keskenään.
Haastateltavien vastauksista pyrittiin löytämään samankaltaisuutta sekä ryhmien sisällä että kaikkien haastateltavien
kesken.
Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että tuontiauton omistaneet eivät suhtautuneet tuontiautoihin eri tavalla
kuin muut haastateltavat. Eroavaisuuksia vastauksissa löytyi molemmissa ryhmissä, sekä tuontiauton omistaneiden
että muiden haastateltujen kesken.
Tutkimuksesta saadut tulokset ovat käyttökelpoisia Blauweiss Importin markkinoinnin kehittämisessä. Osaa tuloksista
on jo hyödynnetty Blauweiss Importin kotisivujen kehittämisessä.
kohtaan. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus hyödyntää Blauweiss Importin markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja
varten laadittiin keskusteluja ohjaava haastattelurunko. Tutkimuksessa haastateltiin 11 henkilöä, joihin
kuului sekä tuontiauton omistaneita että haastateltavia, jotka eivät olleet omistaneet tuontiautoa. Haastattelut toteutettiin
yksilöhaastatteluina.
Haastattelujen jälkeen saatu materiaali koottiin yhteen analysointia varten. Vastaukset jaettiin kahteen ryhmään,
tuontiauton omistaneiden ja muiden haastateltavien ryhmään. Nämän kahden ryhmän vastauksia vertailtiin keskenään.
Haastateltavien vastauksista pyrittiin löytämään samankaltaisuutta sekä ryhmien sisällä että kaikkien haastateltavien
kesken.
Tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen, että tuontiauton omistaneet eivät suhtautuneet tuontiautoihin eri tavalla
kuin muut haastateltavat. Eroavaisuuksia vastauksissa löytyi molemmissa ryhmissä, sekä tuontiauton omistaneiden
että muiden haastateltujen kesken.
Tutkimuksesta saadut tulokset ovat käyttökelpoisia Blauweiss Importin markkinoinnin kehittämisessä. Osaa tuloksista
on jo hyödynnetty Blauweiss Importin kotisivujen kehittämisessä.