Sukupuolen vaikutus dokumentaristina työskentelyyn : Sangeetan malli – naisdokumentaristina Nepalissa
Kantola, Iida (2014)
Kantola, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168226
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tutkitaan miten sukupuoli vaikuttaa naisdokumentaristina työskentelyyn kun työ tapahtuu maassa, jossa sukupuolten tasa-arvoisuus ei toteudu siten, kun me Suomessa olemme tottuneet. Työssä vertaillaan kahden suomalaisen naisdokumentaristin ja yhden nepalilaisen media-alan naistyöntekijän kokemuksia omiin kokemuksiini patriarkaalisessa kulttuurissa työskentelystä. Omat kokemukseni perustuvat Nepalissa ohjaamani Sangeetan malli –lyhytdokumentin tuotantoprosessiin.
Opinnäytteen alussa selvitetään naisen asemaa media-alan luovissa työtehtävissä maailmanlaajuisesti ja avataan käsitteet naisdokumentaristi ja patriarkaalinen kulttuuri. Työn toinen kappale käsittelee Nepalia maana ja naisen asemaa maassa niin paikallisen kuin länsimaisenkin naisen näkökulmasta. Lisäksi luvussa esitellään It Will Be Fine –hanke, jonka osana lyhytdokumenttini on tuotettu. Työn neljäs luku käsittää Sangeetan malli –lyhytdokumentin tuotantoprosessin kuvauksen ja pohdintaa siitä miten vieras ja vahvasti patriarkaalinen kulttuuri vaikuttaa dokumentin syntyyn ja itse lopputuotokseen.
Tätä opinnäytettä varten tehdyt teemahaastattelut puretaan luvussa viisi. Luvussa reflektoidaan suomalaisten naisdokumentaristien kokemuksia miesvaltaisessa kulttuurissa työskentelystä omiin kokemuksiini Nepalissa maaliskuussa 2013. Luvussa esitellään haasteita, joita naisdokumentaristi kohtaa vieraassa kulttuurissa työskennellessään, pohditaan sukupuolen merkitystä media-alan työssä patriarkaalisessa kulttuurissa ja kehitysmaassa, selvitetään kuinka suhtautuminen länsimaiseen ja paikalliseen naiseen eroaa ja mitä hyötyä naiseudesta dokumentaristin työssä patriarkaalisessa kehitysmaassa voi olla. Naisdokumentaristille voi aueta moni sellainen ovi, joka ei miehelle avautuisi ikinä, ja dokumentin käsitellessä naisia ja heidän elämäänsä on naisdokumentaristin sukupuoli valtava etu.
Opinnäytetyö valottaa millaista on työskennellä naisdokumentaristina vahvasti miesvaltaisessa työympäristössä ja kehitysmaassa, ja miten sukupuoli ja haastava työympäristö saattavat konkreettisesti vaikuttaa työhön dokumentaristina. Lisäksi työssä kerrotaan millaisia haasteita patriarkaalisessa kulttuurissa elävä paikallinen media-alan naistyöntekijä voi kohdata.
Opinnäytteen alussa selvitetään naisen asemaa media-alan luovissa työtehtävissä maailmanlaajuisesti ja avataan käsitteet naisdokumentaristi ja patriarkaalinen kulttuuri. Työn toinen kappale käsittelee Nepalia maana ja naisen asemaa maassa niin paikallisen kuin länsimaisenkin naisen näkökulmasta. Lisäksi luvussa esitellään It Will Be Fine –hanke, jonka osana lyhytdokumenttini on tuotettu. Työn neljäs luku käsittää Sangeetan malli –lyhytdokumentin tuotantoprosessin kuvauksen ja pohdintaa siitä miten vieras ja vahvasti patriarkaalinen kulttuuri vaikuttaa dokumentin syntyyn ja itse lopputuotokseen.
Tätä opinnäytettä varten tehdyt teemahaastattelut puretaan luvussa viisi. Luvussa reflektoidaan suomalaisten naisdokumentaristien kokemuksia miesvaltaisessa kulttuurissa työskentelystä omiin kokemuksiini Nepalissa maaliskuussa 2013. Luvussa esitellään haasteita, joita naisdokumentaristi kohtaa vieraassa kulttuurissa työskennellessään, pohditaan sukupuolen merkitystä media-alan työssä patriarkaalisessa kulttuurissa ja kehitysmaassa, selvitetään kuinka suhtautuminen länsimaiseen ja paikalliseen naiseen eroaa ja mitä hyötyä naiseudesta dokumentaristin työssä patriarkaalisessa kehitysmaassa voi olla. Naisdokumentaristille voi aueta moni sellainen ovi, joka ei miehelle avautuisi ikinä, ja dokumentin käsitellessä naisia ja heidän elämäänsä on naisdokumentaristin sukupuoli valtava etu.
Opinnäytetyö valottaa millaista on työskennellä naisdokumentaristina vahvasti miesvaltaisessa työympäristössä ja kehitysmaassa, ja miten sukupuoli ja haastava työympäristö saattavat konkreettisesti vaikuttaa työhön dokumentaristina. Lisäksi työssä kerrotaan millaisia haasteita patriarkaalisessa kulttuurissa elävä paikallinen media-alan naistyöntekijä voi kohdata.