Kemin kaivoksen liikkuvan kaluston huoltojen hallinta
Juuso, Jarmo (2014)
Juuso, Jarmo
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Kemin kaivoksen liikkuvan kaluston huoltojen hallinta. Tavoitteena oli tutkia kaikkien kahdenkymmenenkahden kaivoskoneen huolto- ja vikahistoria sekä huolto-ohjelmat. Tutkimuksen perusteella oli tarkoitus havaita konekohtaisesti yleisimmin esiintyviä vikoja ja verrata koneiden käyttömäärää vikojen esiintymiseen. Tavoitteena oli tutkimuksen perusteella antaa parannuseh-dotuksia konekohtaisiin huoltotoimenpiteisiin sekä myös liikkuvan kaluston huolto-toimintaan kokonaisuutena.
Työssä on suoritettu vertailua toteutuneiden ja suunniteltujen huoltojen toteutuksesta. Kaivoksen siirtyessä vuoden vaihteessa jatkuvatoimiseksi, on tutkimukset yritetty tehdä vuoden 2014 aikana, vaikka vuotta on kulunut vasta muutama kuukausi.
Työssä tutkittiin kaivoksella käytettävän liikkuvan kaluston sähkötuntien kertyminen, huoltojen tiheydet, häiriöiden kestot sekä tuntien vaikutus häiriöihin. Tuntien kertyminen tutkittiin käytön tietojärjestelmästä (KaTTi) ja laskettiin alkuvuoden aikana kertyneiden tuntien perusteella. Häiriöiden kestot tutkittiin kunnossapidon tietojärjestelmästä. Häiriöitä verrattiin koneisiin kertyneisiin tuntimääriin. Lisäksi työssä määriteltiin varaosien kustannukset. Kustannukset olivat kuitenkin luottamuksellisia, joten niitä ei voitu julkaista työssä.
Työn tuloksena luotiin parannusehdotuksia liikkuvankaluston huoltotoimintaan kokonaisuutena sekä havaittiin kehitettävää konekohtaisissa huoltotoimissa. Lopputuloksena on huomattavaa, että koneissa esiintyy samanlaisia vikoja. Määritellyt huoltovälit eivät ole käytännössä samat kuin todelliset huoltovälit. Koneiden aktiiviset käytöt vaikuttavat huolto ajankohtaan. Vaikka järjestelmään on määritelty ns. jousto-aika, ylittyy se useasti. Joissakin tapauksissa oli kuitenkin käynyt toisinpäin ja kone oli huollettu ennen suunniteltua huoltoväliä.
Työssä on suoritettu vertailua toteutuneiden ja suunniteltujen huoltojen toteutuksesta. Kaivoksen siirtyessä vuoden vaihteessa jatkuvatoimiseksi, on tutkimukset yritetty tehdä vuoden 2014 aikana, vaikka vuotta on kulunut vasta muutama kuukausi.
Työssä tutkittiin kaivoksella käytettävän liikkuvan kaluston sähkötuntien kertyminen, huoltojen tiheydet, häiriöiden kestot sekä tuntien vaikutus häiriöihin. Tuntien kertyminen tutkittiin käytön tietojärjestelmästä (KaTTi) ja laskettiin alkuvuoden aikana kertyneiden tuntien perusteella. Häiriöiden kestot tutkittiin kunnossapidon tietojärjestelmästä. Häiriöitä verrattiin koneisiin kertyneisiin tuntimääriin. Lisäksi työssä määriteltiin varaosien kustannukset. Kustannukset olivat kuitenkin luottamuksellisia, joten niitä ei voitu julkaista työssä.
Työn tuloksena luotiin parannusehdotuksia liikkuvankaluston huoltotoimintaan kokonaisuutena sekä havaittiin kehitettävää konekohtaisissa huoltotoimissa. Lopputuloksena on huomattavaa, että koneissa esiintyy samanlaisia vikoja. Määritellyt huoltovälit eivät ole käytännössä samat kuin todelliset huoltovälit. Koneiden aktiiviset käytöt vaikuttavat huolto ajankohtaan. Vaikka järjestelmään on määritelty ns. jousto-aika, ylittyy se useasti. Joissakin tapauksissa oli kuitenkin käynyt toisinpäin ja kone oli huollettu ennen suunniteltua huoltoväliä.