Kun koulutus kohtaa työelämän : miten muusikon koulutus vastaa työelämän vaatimaa ammattitaitoa?
Vettenranta, Miia-Karoliina (2014)
Vettenranta, Miia-Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158104
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kokemuksiani siitä, miten saamani muusikon koulutus vastaa käytännössä orkesterissa työskentelevältä muusikolta vaadittavaa ammattitaitoa. Vuoden
orkesterityökokemuksen valossa olen tullut siihen tulokseen, etteivät nämä kaksi aina kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä olen halunnut kiteyttää niitä asioita ja
ominaisuuksia, joita orkesterityö käytännössä muusikolta edellyttää sekä pohtia, miten niitä voisi opiskeluaikana kehittää mahdollisimman pitkälle, jotta työpaikan saaminen olisi realistista.
Edellä mainittujen asioiden tarkasteluun minulla on ollut erinomainen tilaisuus, kun olen limittäin saattanut loppuun opintojani Metropoliassa ja työskennellyt Keski-pohjanmaan
kamariorkesterissa konserttikaudella 2012 -13. Aineistona tälle työlle olen käyttänyt opiskeluaikana opettajiltani ja mestarikursseilta keräämääni tietoa, työkokemukseni tuomaa
ammattitaitoa ja tätä työtä varten keväällä 2013 tekemiäni orkesterimuusikkokollegoiden haastatteluita.
Olen pyrkinyt opinnäytetyössäni selkeästi ilmaisemaan ja perustelemaan ne avainasiat, joita ammattitaitoiselta orkesterimuusikolta kokemusteni mukaan edellytetään, kuten orkesterikirjallisuuden ja esitysmerkintöjen tuntemus, instrumentin monipuolinen hallinta ottaen huomioon orkesterikirjallisuuden vaatimukset ja yhteissoittotaidot. Uskon, että edellä mainittuihin asioihin ja koesoittovalmennukseen paneutumalla nuoren muusikon työllistymistä voitaisiin edesauttaa opiskeluaikana.
orkesterityökokemuksen valossa olen tullut siihen tulokseen, etteivät nämä kaksi aina kohtaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tästä syystä olen halunnut kiteyttää niitä asioita ja
ominaisuuksia, joita orkesterityö käytännössä muusikolta edellyttää sekä pohtia, miten niitä voisi opiskeluaikana kehittää mahdollisimman pitkälle, jotta työpaikan saaminen olisi realistista.
Edellä mainittujen asioiden tarkasteluun minulla on ollut erinomainen tilaisuus, kun olen limittäin saattanut loppuun opintojani Metropoliassa ja työskennellyt Keski-pohjanmaan
kamariorkesterissa konserttikaudella 2012 -13. Aineistona tälle työlle olen käyttänyt opiskeluaikana opettajiltani ja mestarikursseilta keräämääni tietoa, työkokemukseni tuomaa
ammattitaitoa ja tätä työtä varten keväällä 2013 tekemiäni orkesterimuusikkokollegoiden haastatteluita.
Olen pyrkinyt opinnäytetyössäni selkeästi ilmaisemaan ja perustelemaan ne avainasiat, joita ammattitaitoiselta orkesterimuusikolta kokemusteni mukaan edellytetään, kuten orkesterikirjallisuuden ja esitysmerkintöjen tuntemus, instrumentin monipuolinen hallinta ottaen huomioon orkesterikirjallisuuden vaatimukset ja yhteissoittotaidot. Uskon, että edellä mainittuihin asioihin ja koesoittovalmennukseen paneutumalla nuoren muusikon työllistymistä voitaisiin edesauttaa opiskeluaikana.