Hattulan sisäisen pienkalustolinjan suunnittelu
Männistö, Kimmo (2014)
Männistö, Kimmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198463
Tiivistelmä
Tässä työssä suunniteltiin uusi Hattulan kunnan alueella liikennöivä pienkalustolinja. Pohjana linjan luomiselle oli ajatus Hämeenlinnan ja Hattulan paikallisliikenteen linjan 11 lakkauttamisesta ja uusien Hattulan sisäisten yhteyksien luomisesta. Työssä selvitettiin Hattulan sisäisiä yhteystarpeita ja tutkittiin erilaisia vaihtoehtoja mahdollisen palveluliikenteen luomiseen. Selvitys toteutettiin kunnan verkkosivuilla julkaistuna kuntalaiskyselynä ja tutkimuksessa tehtiin vertailua muiden samaa suuruusluokkaa olevien kuntien palveluliikenteen toteutuksista.
Työ tehtiin Hattulan kunnalle, jonka alueella joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimii Hämeenlinnan kaupunki. Työn teoriaosuus tehtiin Internetistä etsityn tiedon ja oman tietotaidon avulla. Suunnitteluosuudessa hyödynnettiin teoriaosuutta, asiantuntijatietoa sekä omakohtaista kokemusta. Asiantuntijatietoa työhön saatiin Hattulan kunnasta ja seudulliselta joukkoliikennekoordinaattorilta. Työn suunnitteluprosessiin kuului kolme Hattulassa järjestettyä kunnan edustajien tapaamista.
Tuloksena tehdylle suunnittelulle, selvitykselle ja tutkimukselle voidaan todeta, että paikallisliikenteen linjan 11 lakkauttaminen ja pienkalustolinjan luominen on järkevää. Myös palveluliikenteen luominen on palvelutason kannalta suositeltavaa. Tuloksena voidaan lisäksi todeta, että henkilökuljetusten yhdistämisellä on erityisesti suunniteltavana olleen linjan tyyppisissä tapauksissa suuri merkitys mahdollisimman hyvän kustannustehokkuuden saavuttamisessa.
Työ tehtiin Hattulan kunnalle, jonka alueella joukkoliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimii Hämeenlinnan kaupunki. Työn teoriaosuus tehtiin Internetistä etsityn tiedon ja oman tietotaidon avulla. Suunnitteluosuudessa hyödynnettiin teoriaosuutta, asiantuntijatietoa sekä omakohtaista kokemusta. Asiantuntijatietoa työhön saatiin Hattulan kunnasta ja seudulliselta joukkoliikennekoordinaattorilta. Työn suunnitteluprosessiin kuului kolme Hattulassa järjestettyä kunnan edustajien tapaamista.
Tuloksena tehdylle suunnittelulle, selvitykselle ja tutkimukselle voidaan todeta, että paikallisliikenteen linjan 11 lakkauttaminen ja pienkalustolinjan luominen on järkevää. Myös palveluliikenteen luominen on palvelutason kannalta suositeltavaa. Tuloksena voidaan lisäksi todeta, että henkilökuljetusten yhdistämisellä on erityisesti suunniteltavana olleen linjan tyyppisissä tapauksissa suuri merkitys mahdollisimman hyvän kustannustehokkuuden saavuttamisessa.