MARKKINOINTITOIMENPITEIDEN KEHITTÄMINEN KIANTA LIFE STYLE AVOIMELLE YHTIÖLLE
Helttunen, Saija; Seppänen, Henna (2007)
Helttunen, Saija
Seppänen, Henna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kianta Life Style Avoin yhtiö. Yritys sijaitsee Kajaanissa, Kirkkokatu
22:ssa. Kianta LS on lahja-, sisustus- ja lasitavaraa myyvä erikoisliike. Opinnäytetyönaihe syntyi yrityksen
tarpeesta parantaa tunnettuutta ja kannattavuutta.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli laatia kilpailija-analyysi ja markkinointitoimenpidesuunnitelma vuodelle
2008. Lisäksi Kianta LS:lle tehtiin yrityskortti. Näiden avulla Kianta LS voi parantaa mahdollisuuksia
tulla tunnetuksi markkina-alueella.
Opinnäytetyön teoriatausta rakentuu kilpailija- ja markkina-analyysistä, yritysimagosta ja markkinointitoimenpiteistä.
Teoriassa perehdytään yritysimagon osalta rakenteeseen ja suunnitteluun. Kilpailijaanalyysissä
tarkastellaan kilpailijaseurantaa ja sen hyötyjä sekä vaikeutta. Markkina-analyysissä käsitellään
asiakassegmentointia. Markkinointitoimenpiteet koostuvat markkinoinnin suunnittelusta, markkinoinnin
keinoista ja mainonnasta.
Yrityksen käyttöön laadittiin kilpailija-analyysi Kajaanin alueella olevista lahjatavara-alan kilpailijoista.
Kilpailija-analyysissä tarkastellaan kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia opinnäytetyön tekijöiden havaintojen
perusteella.
Toteutettavassa markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan mahdollisia kampanjoita ja mainontaa. Näille
toimenpiteille laaditaan toteutussuunnitelma kalenterivuodeksi, jossa toimenpiteet on eritelty viikkotasolla
kuukausittain. Opinnäytetyössä määritellään yrittäjän näkökulmasta tavoiteimago ja tavoiteltava
asiakassegmentti. Lisäksi yritykselle laadittiin markkinoinnin apuvälineeksi yrityskortti, joka toimii yritysesitteenä
ja käyntikorttina. Kaikki yritykselle suunnitellut toimenpiteet pohjautuvat määritellylle tavoiteimagolle.
Laaditun toimenpidesuunnitelman avulla yrityksen on helpompi toteuttaa markkinointitoimenpiteitä
tulevaisuudessa. Yritys saa myös tietoa kilpailijoista, jota se voi käyttää hyödyksi suunnitellessaan toimintaansa.
22:ssa. Kianta LS on lahja-, sisustus- ja lasitavaraa myyvä erikoisliike. Opinnäytetyönaihe syntyi yrityksen
tarpeesta parantaa tunnettuutta ja kannattavuutta.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli laatia kilpailija-analyysi ja markkinointitoimenpidesuunnitelma vuodelle
2008. Lisäksi Kianta LS:lle tehtiin yrityskortti. Näiden avulla Kianta LS voi parantaa mahdollisuuksia
tulla tunnetuksi markkina-alueella.
Opinnäytetyön teoriatausta rakentuu kilpailija- ja markkina-analyysistä, yritysimagosta ja markkinointitoimenpiteistä.
Teoriassa perehdytään yritysimagon osalta rakenteeseen ja suunnitteluun. Kilpailijaanalyysissä
tarkastellaan kilpailijaseurantaa ja sen hyötyjä sekä vaikeutta. Markkina-analyysissä käsitellään
asiakassegmentointia. Markkinointitoimenpiteet koostuvat markkinoinnin suunnittelusta, markkinoinnin
keinoista ja mainonnasta.
Yrityksen käyttöön laadittiin kilpailija-analyysi Kajaanin alueella olevista lahjatavara-alan kilpailijoista.
Kilpailija-analyysissä tarkastellaan kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia opinnäytetyön tekijöiden havaintojen
perusteella.
Toteutettavassa markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan mahdollisia kampanjoita ja mainontaa. Näille
toimenpiteille laaditaan toteutussuunnitelma kalenterivuodeksi, jossa toimenpiteet on eritelty viikkotasolla
kuukausittain. Opinnäytetyössä määritellään yrittäjän näkökulmasta tavoiteimago ja tavoiteltava
asiakassegmentti. Lisäksi yritykselle laadittiin markkinoinnin apuvälineeksi yrityskortti, joka toimii yritysesitteenä
ja käyntikorttina. Kaikki yritykselle suunnitellut toimenpiteet pohjautuvat määritellylle tavoiteimagolle.
Laaditun toimenpidesuunnitelman avulla yrityksen on helpompi toteuttaa markkinointitoimenpiteitä
tulevaisuudessa. Yritys saa myös tietoa kilpailijoista, jota se voi käyttää hyödyksi suunnitellessaan toimintaansa.