SÄHKÖINEN ASIOINTI : VERKKOPALVELUN KÄYTTÖÖNOTTOON VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ SUOMUSSALMEN OSUUSPANKISSA
Moilanen, Sari (2008)
Moilanen, Sari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002021815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkimus Suomussalmen Osuuspankin asiakkaille, joilla ei ole
vielä käytössään omaa Internet verkkopalvelua, ja tutkia syitä, mitkä seikat ovat vaikuttaneet siihen, että
palvelua ei ollut otettu käyttöön. Tavoitteena oli, että tutkimustuloksia hyväksi käyttäen yrityksen on
mahdollista kehittää verkkopalvelunsa kokonaislaadukkuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kirjekyselynä joulukuussa 2007. Tutkimuksen kohderyhmänä oli
Suomussalmen Osuuspankin 19- 70 vuotiaat asiakkaat, joilla ei ole vielä käytössään omaa verkkopalvelua.
Kyselylomakkeita lähetettiin 342 kappaletta. Vastauksia palautui yhteensä 138 ja tutkimuksen vastausprosentiksi
muodostui näin ollen 40,4. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS- ohjelmalla tilastollisia
menetelmiä ja frekvenssijakaumia apuna käyttäen. Graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excelohjelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kaksi pääteemaa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin nykypäivän pankkitoimintaa
ja Suomen pankkiverkostoa. Teorian toisessa osassa käsiteltiin sähköistä asiointia ja sähköisiä
tunnistamismenetelmiä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytiin läpi tutkimusmenetelmä ja saadut
tulokset.
Tutkimuksen myötä selvisi, että suurin syy, miksi verkkopalvelua ei ollut otettu, käyttöön johtui siitä,
ettei kotona ollut tietokonetta. Toinen merkittävä syy oli se, että perheissä oli jo käytössä Internet verkkopalvelu,
jota käytetään yhteisesti. Myös Internetin käytön osaamattomuus paljastui verkkopalvelun
käytön esteeksi.
vielä käytössään omaa Internet verkkopalvelua, ja tutkia syitä, mitkä seikat ovat vaikuttaneet siihen, että
palvelua ei ollut otettu käyttöön. Tavoitteena oli, että tutkimustuloksia hyväksi käyttäen yrityksen on
mahdollista kehittää verkkopalvelunsa kokonaislaadukkuutta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kirjekyselynä joulukuussa 2007. Tutkimuksen kohderyhmänä oli
Suomussalmen Osuuspankin 19- 70 vuotiaat asiakkaat, joilla ei ole vielä käytössään omaa verkkopalvelua.
Kyselylomakkeita lähetettiin 342 kappaletta. Vastauksia palautui yhteensä 138 ja tutkimuksen vastausprosentiksi
muodostui näin ollen 40,4. Tutkimustulokset analysoitiin SPSS- ohjelmalla tilastollisia
menetelmiä ja frekvenssijakaumia apuna käyttäen. Graafisten kuvioiden tekemiseen käytettiin Excelohjelmaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kaksi pääteemaa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin nykypäivän pankkitoimintaa
ja Suomen pankkiverkostoa. Teorian toisessa osassa käsiteltiin sähköistä asiointia ja sähköisiä
tunnistamismenetelmiä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa käytiin läpi tutkimusmenetelmä ja saadut
tulokset.
Tutkimuksen myötä selvisi, että suurin syy, miksi verkkopalvelua ei ollut otettu, käyttöön johtui siitä,
ettei kotona ollut tietokonetta. Toinen merkittävä syy oli se, että perheissä oli jo käytössä Internet verkkopalvelu,
jota käytetään yhteisesti. Myös Internetin käytön osaamattomuus paljastui verkkopalvelun
käytön esteeksi.