Draamatuokiot : pienten lasten osallisuuden tukeminen Montessori-leikkikoulussa
Unkari, Ronja-Lotta (2014)
Unkari, Ronja-Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198486
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli pienten lasten osallisuuden tukeminen päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tiimoilta pyrittiin mahdollistamaan lasten kuulluksi tuleminen ja tila heidän omien ajatustensa ja ideoidensa esille tuomiseksi. Opinnäytetyöni yhteistyökumppanina toimi Helsingissä sijaitseva Montessori- leikkikoulu.
Toiminnallisen, projektiluontoisen opinnäytetyöni menetelmiksi osallisuuden tukemiseen valikoituivat pienryhmä- sekä draamatoiminta. Toiminnallisen projektin tuotoksina toimivat lapsille pitämäni draamamenetelmään pohjautuvat tuokiot sekä Montessori- leikkikoulun työntekijöille menetelmän jatkokäytön tueksi laatimani kehyskertomukset. Toiminnallisen opinnäytetyön teoriapohjana toimivat osallisuuden teoria sekä teoria draamakasvatuksesta. Toiminnallisen osuuden arvioinnissa peilasin tuokioiden toimintaa Leena Turjan osallisuuden moniulotteisuuden – malliin. Kyseistä mallia hyödynsin myös opinnäytetyön toiminnallisen osuuden suunnittelussa. Toimintaa arvioitiin jatkuvasti prosessin kaikissa vaiheissa, jotta toiminta vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla pienten lasten osallisuuden tukemisen haasteeseen Montessori- leikkikoulussa.
Toiminnallinen osuus koostui viidestä Montessori- leikkikoulun 3-4 -vuotiaille lapsille pitämästäni draamatuokiosta. Draamatuokioiden raamina toimi satu, joka viitoitti tuokioiden kulkua. Tuokioiden teemaksi valikoitui sadussakin esiintyvä kierrätys. Ympäristökasvatus on myös päiväkodin arkeen ja arvoihin keskeisesti liittyvä aihe.
Pienryhmässä toteutetut draamatuokiot mahdollistivat Montessori- leikkikoulun pienten lasten kuulluksi tulemisen ja vaikuttamisen toimintaan. Draamatoiminnassa keskeisessä asemassa oleva aikuisen ja lapsen tasavertaisuus sekä toiminnan luoma tila lasten mielikuvitukselle ja ideoille sekä ajatuksille mahdollistivat lasten aidon osallisuuden päiväkodin arjessa.
Draamatoiminnan voidaan nähdä rikastuttavan Montessori- toiminnan lisäksi myös lasten päivähoitoa yleisesti ja erilaisissa konteksteissa. Draamatuokiot voisivat toimia myös erityistä tukea tarvitseville lapsille suunnatussa toiminnassa sekä muun muassa luottamuksen syntymisen tukena uuden lapsen tai kasvattajan saapuessa päiväkotiin.
Toiminnallisen, projektiluontoisen opinnäytetyöni menetelmiksi osallisuuden tukemiseen valikoituivat pienryhmä- sekä draamatoiminta. Toiminnallisen projektin tuotoksina toimivat lapsille pitämäni draamamenetelmään pohjautuvat tuokiot sekä Montessori- leikkikoulun työntekijöille menetelmän jatkokäytön tueksi laatimani kehyskertomukset. Toiminnallisen opinnäytetyön teoriapohjana toimivat osallisuuden teoria sekä teoria draamakasvatuksesta. Toiminnallisen osuuden arvioinnissa peilasin tuokioiden toimintaa Leena Turjan osallisuuden moniulotteisuuden – malliin. Kyseistä mallia hyödynsin myös opinnäytetyön toiminnallisen osuuden suunnittelussa. Toimintaa arvioitiin jatkuvasti prosessin kaikissa vaiheissa, jotta toiminta vastaisi parhaalla mahdollisella tavalla pienten lasten osallisuuden tukemisen haasteeseen Montessori- leikkikoulussa.
Toiminnallinen osuus koostui viidestä Montessori- leikkikoulun 3-4 -vuotiaille lapsille pitämästäni draamatuokiosta. Draamatuokioiden raamina toimi satu, joka viitoitti tuokioiden kulkua. Tuokioiden teemaksi valikoitui sadussakin esiintyvä kierrätys. Ympäristökasvatus on myös päiväkodin arkeen ja arvoihin keskeisesti liittyvä aihe.
Pienryhmässä toteutetut draamatuokiot mahdollistivat Montessori- leikkikoulun pienten lasten kuulluksi tulemisen ja vaikuttamisen toimintaan. Draamatoiminnassa keskeisessä asemassa oleva aikuisen ja lapsen tasavertaisuus sekä toiminnan luoma tila lasten mielikuvitukselle ja ideoille sekä ajatuksille mahdollistivat lasten aidon osallisuuden päiväkodin arjessa.
Draamatoiminnan voidaan nähdä rikastuttavan Montessori- toiminnan lisäksi myös lasten päivähoitoa yleisesti ja erilaisissa konteksteissa. Draamatuokiot voisivat toimia myös erityistä tukea tarvitseville lapsille suunnatussa toiminnassa sekä muun muassa luottamuksen syntymisen tukena uuden lapsen tai kasvattajan saapuessa päiväkotiin.