Asiakasyrityksen taloushallinto pilvipalvelimella
Parviainen, Seija (2014)
Parviainen, Seija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli siirtää asiakasyritys reaaliaikaiseen taloushallintoon, josta saatava tieto on käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Kehittämistehtävän tarvekartoituksessa asiakkaat jaetaan kahteen ryhmään uusiin ja nykyisiin asiakkaisiin. Kehittämistehtävässä laaditaan malli mitä pitää ottaa siirrossa huomioon.
Reaaliaikaiseen siirtyneiltä yrittäjiltä selvitettiin, miten he kokivat muutosvaiheen ja uuden ohjelman käyttöönoton. Tutkimuksessa selvitettiin miten uusi ohjelma oli palvelut yrittäjää jokapäiväisessä toiminnassa. Heiltä kerättiin kehittämisideoita ja kohteita joita he kaipaavat uudessa ohjelmassa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta. Yrittäjiä haastateltiin erilaisissa tilaisuuksissa ja tilinpäätöspalavereissa, jotta heidän taloushallinnon ongelmat saatiin esille. Ongelmien ollessa selvillä pystyttiin heille tarjoamaan toimiva ohjelmakokonaisuus. Toimistopäällikkö Arto Ny-käsen haastattelulla kerättiin syventävää tietoa uusien asiakkaiden tarpeista ja odotuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu laskentatoimesta johtamisen apuvälineenä ja pilvipalve-lusta. Teoriassa käydään läpi ostolasku- ja myyntilaskuprosessit ja tunnusluvut. Pilvipalveluun liittyvät käsitteen on pyritty kuvaamaan käyttäjäystävällisesti ja kansankielellä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ennen siirtymistä uuteen taloushallinnon ohjelmaan yrittäjät pitivät entistä menetelmää työläänä ja aikaa vievältä. Siinä tehtiin paljon päällekkäistä työtä, josta haluttiin päästä eroon. Järjestelmän käyttöönottoon oltiin tyytyväisiä ja sen koetaan säästävän yrittäjän aikaa. Yrittäjä voi toimia vapaammin, koska ei ole enää sidottu aikaan eikä paikkaan. Käyttöönoton koettiin onnistuvan helposti ja vaivattomasti.
Reaaliaikaiseen siirtyneiltä yrittäjiltä selvitettiin, miten he kokivat muutosvaiheen ja uuden ohjelman käyttöönoton. Tutkimuksessa selvitettiin miten uusi ohjelma oli palvelut yrittäjää jokapäiväisessä toiminnassa. Heiltä kerättiin kehittämisideoita ja kohteita joita he kaipaavat uudessa ohjelmassa.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista toimintatutkimusta. Yrittäjiä haastateltiin erilaisissa tilaisuuksissa ja tilinpäätöspalavereissa, jotta heidän taloushallinnon ongelmat saatiin esille. Ongelmien ollessa selvillä pystyttiin heille tarjoamaan toimiva ohjelmakokonaisuus. Toimistopäällikkö Arto Ny-käsen haastattelulla kerättiin syventävää tietoa uusien asiakkaiden tarpeista ja odotuksista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu laskentatoimesta johtamisen apuvälineenä ja pilvipalve-lusta. Teoriassa käydään läpi ostolasku- ja myyntilaskuprosessit ja tunnusluvut. Pilvipalveluun liittyvät käsitteen on pyritty kuvaamaan käyttäjäystävällisesti ja kansankielellä.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ennen siirtymistä uuteen taloushallinnon ohjelmaan yrittäjät pitivät entistä menetelmää työläänä ja aikaa vievältä. Siinä tehtiin paljon päällekkäistä työtä, josta haluttiin päästä eroon. Järjestelmän käyttöönottoon oltiin tyytyväisiä ja sen koetaan säästävän yrittäjän aikaa. Yrittäjä voi toimia vapaammin, koska ei ole enää sidottu aikaan eikä paikkaan. Käyttöönoton koettiin onnistuvan helposti ja vaivattomasti.