Blogien hyödyntäminen matkailumarkkinoinnissa
Kinnunen, Hannele (2014)
Kinnunen, Hannele
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198644
Tiivistelmä
Blogeista ja bloggaamisesta on tullut yhä suositumpaa Suomessa ja tänä päivänä yritykset ovat heränneet hyödyntämään blogeja omassa sosiaalisen median markkinoinnissaan. Matkailuyritykset ovat tähän mennessä tulleet hieman jälkijunassa verrattuna esim. kosmetiikka- ja sisustusalan yrityksiin, mutta muutaman viimeisen vuoden aikana on blogeihin alkanut ilmestymään myös matkailumarkkinointia eri muodoissa. Tämä herättää kysymyksiä: Mitkä ovat blogimarkkinoinnin hyödyt? Mitä blogimarkkinoinnissa tulee erityisesti ottaa huomioon?
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli matkablogin kirjoittaminen matkasta Frankfurt am Mainiin, Saksaan. Tarkoituksen ei ollut selventää blogien teknisiä ominaisuuksia vaan tutustua syvemmin siihen mitä seikkoja tulee ottaa huomioon blogimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa analysoidaan muutosta markkinoinnissa, joka on tapahtunut internetin vaikutuksesta. Opinnäytetyössä esitellään myös teoriaa matkailumarkkinoinnin erikoispiirteistä, matkakohteen valintaprosessia ja siihen vaikuttavia seikkoja sekä informaation etsimistä. Tänä päivänä matkat ostetaan usein internetistä ja matkatoimistojen käyttäminen on vähäistä. Matkablogeja ja postauksia matkoista luetaan ahkerasti, kun etsitään tietoa eri matkakohteista. Internetin reaaliaikainen toiminta, läpinäkyvyys ja julkisuus saa aikaan uusia haasteita myös matkailumarkkinointiin. Arvostavatko asiakkaat enemmän blogeista saatavaa tietoa sekä pitävätkö he sitä tietoa totuuden mukaisempana kuin matkailuyritysten omilta nettisivuilta saatavaa tietoa? Perustuvatko asiakkaiden päätökset word of mouth -suositteluun?
Tämän opinnäytetyön loppupäätelmä on, että sosiaalinen media, kuten blogit, tulisi ottaa huomioon suunnitellessa markkinointia. Blogimarkkinointi on luonnollinen osa internetin kehitystä merkittäväksi ja tehokkaaksi markkinointikanavaksi.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli matkablogin kirjoittaminen matkasta Frankfurt am Mainiin, Saksaan. Tarkoituksen ei ollut selventää blogien teknisiä ominaisuuksia vaan tutustua syvemmin siihen mitä seikkoja tulee ottaa huomioon blogimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa analysoidaan muutosta markkinoinnissa, joka on tapahtunut internetin vaikutuksesta. Opinnäytetyössä esitellään myös teoriaa matkailumarkkinoinnin erikoispiirteistä, matkakohteen valintaprosessia ja siihen vaikuttavia seikkoja sekä informaation etsimistä. Tänä päivänä matkat ostetaan usein internetistä ja matkatoimistojen käyttäminen on vähäistä. Matkablogeja ja postauksia matkoista luetaan ahkerasti, kun etsitään tietoa eri matkakohteista. Internetin reaaliaikainen toiminta, läpinäkyvyys ja julkisuus saa aikaan uusia haasteita myös matkailumarkkinointiin. Arvostavatko asiakkaat enemmän blogeista saatavaa tietoa sekä pitävätkö he sitä tietoa totuuden mukaisempana kuin matkailuyritysten omilta nettisivuilta saatavaa tietoa? Perustuvatko asiakkaiden päätökset word of mouth -suositteluun?
Tämän opinnäytetyön loppupäätelmä on, että sosiaalinen media, kuten blogit, tulisi ottaa huomioon suunnitellessa markkinointia. Blogimarkkinointi on luonnollinen osa internetin kehitystä merkittäväksi ja tehokkaaksi markkinointikanavaksi.