Ohjauksellinen toiminta nuorten parissa
Mäki, Tiina (2014)
Mäki, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285135
Tiivistelmä
Mäki, Tiina. Ohjauksellinen toiminta nuorten parissa. Helsinki, kevät 2014, 56 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Tutkimuksen aiheena on työvoimakoulutuksen ohjauksen toimiminen. Tutkimus tarkastelee tavoitteellisen työnetsinnän merkitystä työttömälle nuorelle ja koulumenestyksen merkitystä työttömän nuoren työllistymisessä sekä koulutukseen hakautumisessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin elämänhallinnan merkitystä työn ja koulutuksen haussa sekä hyvän ohjauksen avaintekijöitä.
Tutkimuskohteena oli Uudenmaan Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto), Pasilan yksikön asiakaskunta, joka käsitti 17-24-vuotiaita nuoria. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusta, jolla pyrittiin kuvaamaan ohjausprosesseja. Haastatteluun kutsuttiin nuoria, jotka olivat jättäneet hakeutumatta heille tarjottuun työvoimapoliittiseen koulutukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli haastatella 25 henkilön kokemuksia ohjausprosessin toimimisessa työ- ja elinkeinopalveluissa (TE-palvelut). Haastattelut tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa haastateltavat kutsuttiin kirjeitse haastatteluun ja toisessa osassa heille soitettiin. Haastateltavista tavoitettiin 10 henkilöä.
Tutkimuksessa nousi esille aikaisempien koulumaailma kokemusten sekä elämäntilanteen merkitys nuoren toiminnassa TE-toimiston asiakasprosessissa. Lisäksi ohjauksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat elämänhallinta ja motivaatio nuoren elämäntilanteessa. Tutkimukseen kutsutuista henkilöistä 60 % jäi haastattelematta, koska heitä ei tavoitettu. Syynä siihen voi olla työn tai opintojen alkaminen tai sairasloma. Tutkimuksen tuloksena nousi esiin se, että nyky-yhteiskunta antaa jäsenilleen mahdollisuuden toimia eri tavoin, kuin aiemmin sen jäsenet ovat toimineet. TE-palveluiden olisi oltava joustavia ja kohdentua asiakkaiden palvelutarpeeseen tämän lisäksi palveluiden oikea-aikaisuudella on merkitystä asiakasprossin onnistumisessa. Tutkimustuloksen yhteenveto on liitteessä 3.
Asiasanat: työvoimakoulutus, ohjaus, nuoret, työttömät, elämänhallinta
Tutkimuksen aiheena on työvoimakoulutuksen ohjauksen toimiminen. Tutkimus tarkastelee tavoitteellisen työnetsinnän merkitystä työttömälle nuorelle ja koulumenestyksen merkitystä työttömän nuoren työllistymisessä sekä koulutukseen hakautumisessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin elämänhallinnan merkitystä työn ja koulutuksen haussa sekä hyvän ohjauksen avaintekijöitä.
Tutkimuskohteena oli Uudenmaan Työ- ja elinkeinotoimiston (TE-toimisto), Pasilan yksikön asiakaskunta, joka käsitti 17-24-vuotiaita nuoria. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista tutkimusta, jolla pyrittiin kuvaamaan ohjausprosesseja. Haastatteluun kutsuttiin nuoria, jotka olivat jättäneet hakeutumatta heille tarjottuun työvoimapoliittiseen koulutukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli haastatella 25 henkilön kokemuksia ohjausprosessin toimimisessa työ- ja elinkeinopalveluissa (TE-palvelut). Haastattelut tehtiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa haastateltavat kutsuttiin kirjeitse haastatteluun ja toisessa osassa heille soitettiin. Haastateltavista tavoitettiin 10 henkilöä.
Tutkimuksessa nousi esille aikaisempien koulumaailma kokemusten sekä elämäntilanteen merkitys nuoren toiminnassa TE-toimiston asiakasprosessissa. Lisäksi ohjauksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä olivat elämänhallinta ja motivaatio nuoren elämäntilanteessa. Tutkimukseen kutsutuista henkilöistä 60 % jäi haastattelematta, koska heitä ei tavoitettu. Syynä siihen voi olla työn tai opintojen alkaminen tai sairasloma. Tutkimuksen tuloksena nousi esiin se, että nyky-yhteiskunta antaa jäsenilleen mahdollisuuden toimia eri tavoin, kuin aiemmin sen jäsenet ovat toimineet. TE-palveluiden olisi oltava joustavia ja kohdentua asiakkaiden palvelutarpeeseen tämän lisäksi palveluiden oikea-aikaisuudella on merkitystä asiakasprossin onnistumisessa. Tutkimustuloksen yhteenveto on liitteessä 3.
Asiasanat: työvoimakoulutus, ohjaus, nuoret, työttömät, elämänhallinta