Sähköisten hyvinvointipalveluiden myynti palvelutaloille - sopimuksen synnyn edellytykset - esimerkkipalveluna Epooq
Vainio, Joonas (2014)
Vainio, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208691
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää sähköisten hyvinvointipalvelujen myymisessä palvelutaloille esiintyviä ostomotiiveja ja oston esteitä. Tarkoitus oli myös selvittää, mitkä tekijät olivat vaikuttavampia kaiken kaikkiaan, miten esteitä voitaisiin alentaa ja ostomotiiveja käyttää hyödyksi myyntityössä. Esimerkkipalveluna käytettiin Epooq-palvelua, joka on Oppifi Oy:n SaaS-mallilla toimiva muistelu- ja elämäntarinapalvelu. Oppifi Oy toimi työn toimeksiantajana.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla neljän eri yksityisen palvelutalon esimiestä. Yhdessä näistä palvelutaloista oli Epooq-palvelu käytössä, ja se toimi hyvänä vertailukohtana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niissä pyrittiin selvittämään sähköisiin hyvinvointipalveluihin liittyviä mielipiteitä ja ajatuksia, niiden vahvuuksia ja heikkouksia, niihin kohdistuvia oston esteitä ja motiiveja ja mielipidettä Epooq-palvelusta.
Isoimmaksi ostomotiiviksi nousi asiakaslähtöisyys. Palveluiden pitää mahdollisimman hyvin, monipuolisesti ja laajasti palvella palvelutalojen asukkaita. Palveluiden ominaisuuksista helppokäyttöisyys nähtiin tärkeimmäksi. Oston esteistä korostui resurssien, etenkin rahan ja työvoiman, vähyys. Hankintojen priorisoinnissa virikepalvelut jäävät yleensä toissijaiseksi. Myös ikäihmisten tekniikan vieroksuminen nähtiin ongelmallisena. Epooq-palvelu koettiin kiinnostavaksi ja muistelu tärkeäksi osaksi ikäihmisen elämää. Palvelu nähtiin kuitenkin liian suppeana ja sillä mahdollisesti saavutettavat hyödyt liian pieninä. Koettiin, että palvelu palvelee liian pientä osaa palvelutalojen asukkaista.
Tutkimus nosti hyvin esille erilaisia sähköisiin hyvinvointipalveluihin liittyviä ajatuksia, toiveita, huolia, ostomotiiveja ja oston esteitä. Nämä ja mielipiteet Epooq-palvelusta ja yleisesti hyvinvointipalveluista auttavat Oppifi Oy:tä kehittämään Epooq-palvelua ja sen myyntiä ja markkinointia. Työ auttaa ymmärtämään palveluasumisen yksiköitä ja korostamaan palveluissa heille merkityksellisiä asioita.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla neljän eri yksityisen palvelutalon esimiestä. Yhdessä näistä palvelutaloista oli Epooq-palvelu käytössä, ja se toimi hyvänä vertailukohtana. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niissä pyrittiin selvittämään sähköisiin hyvinvointipalveluihin liittyviä mielipiteitä ja ajatuksia, niiden vahvuuksia ja heikkouksia, niihin kohdistuvia oston esteitä ja motiiveja ja mielipidettä Epooq-palvelusta.
Isoimmaksi ostomotiiviksi nousi asiakaslähtöisyys. Palveluiden pitää mahdollisimman hyvin, monipuolisesti ja laajasti palvella palvelutalojen asukkaita. Palveluiden ominaisuuksista helppokäyttöisyys nähtiin tärkeimmäksi. Oston esteistä korostui resurssien, etenkin rahan ja työvoiman, vähyys. Hankintojen priorisoinnissa virikepalvelut jäävät yleensä toissijaiseksi. Myös ikäihmisten tekniikan vieroksuminen nähtiin ongelmallisena. Epooq-palvelu koettiin kiinnostavaksi ja muistelu tärkeäksi osaksi ikäihmisen elämää. Palvelu nähtiin kuitenkin liian suppeana ja sillä mahdollisesti saavutettavat hyödyt liian pieninä. Koettiin, että palvelu palvelee liian pientä osaa palvelutalojen asukkaista.
Tutkimus nosti hyvin esille erilaisia sähköisiin hyvinvointipalveluihin liittyviä ajatuksia, toiveita, huolia, ostomotiiveja ja oston esteitä. Nämä ja mielipiteet Epooq-palvelusta ja yleisesti hyvinvointipalveluista auttavat Oppifi Oy:tä kehittämään Epooq-palvelua ja sen myyntiä ja markkinointia. Työ auttaa ymmärtämään palveluasumisen yksiköitä ja korostamaan palveluissa heille merkityksellisiä asioita.