Högstadieelever om sexualundervisningen : En kvantitativ studie om vad eleverna i en högstadieskola i svenska Österbotten anser om sexualundervisningen
Johansson, Sofia (2013)
Johansson, Sofia
Yrkeshögskolan Novia
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076390
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att ta reda på vad eleverna anser om sexualundervisningen på en högstadieskola i svenska Österbotten. Frågeställningar i arbetet var: Anser högstadieeleverna att de har fått nyttig sexualundervisning? Motsvarar sexualundervisningen elevernas förväntningar? Hur gick undervisningen till?
Respondenten har använt en enkät som datainsamlingsmetod. Undersökningen gjordes bland eleverna på årskurs 9. Sammanlagt 70 elever (av 82) svarade på enkäten. Efteråt gjordes statistik på enkätsvaren i statistikprogrammet SPSS. Resultatet redovisas med hjälp utav cirkeldiagram.
Resultatet från enkäterna visade att eleverna hade haft en varierande undervisning. De flesta elever ansåg sig ha fått tillräckligt med information i olika områden och överlag var de nöjda med undervisningen. The purpose of this study is to find out what students think about sex education in a secondary school in the Swedish-speaking Ostrbothnia. Issues in the study was: Do the students think they’ve got a healthy sex education? Is the sex education equivalent to the students’ expectations? How was the teaching done?
The respondent have used a questionnaire as a data collection method. The study was conducted among student in grade 9. A total of 70 students (out of 82) responded to the survey. Afterwards statistics were made in SPSS. The result is presented with the help of pie charts.
The results from the questionnaires showed that student had had a good variation in teaching. Most students felt they had received enough information in different areas and, overall, they were satisfied with the education.
Respondenten har använt en enkät som datainsamlingsmetod. Undersökningen gjordes bland eleverna på årskurs 9. Sammanlagt 70 elever (av 82) svarade på enkäten. Efteråt gjordes statistik på enkätsvaren i statistikprogrammet SPSS. Resultatet redovisas med hjälp utav cirkeldiagram.
Resultatet från enkäterna visade att eleverna hade haft en varierande undervisning. De flesta elever ansåg sig ha fått tillräckligt med information i olika områden och överlag var de nöjda med undervisningen.
The respondent have used a questionnaire as a data collection method. The study was conducted among student in grade 9. A total of 70 students (out of 82) responded to the survey. Afterwards statistics were made in SPSS. The result is presented with the help of pie charts.
The results from the questionnaires showed that student had had a good variation in teaching. Most students felt they had received enough information in different areas and, overall, they were satisfied with the education.