Aktiviteter i ergoterapi som främjar delaktighet för personer med psykisk ohälsa : en litteraturstudie
Holmström, Frida (2014)
Holmström, Frida
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158148
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts inom ramen för ett projekt ”Aktivitet trots funktions-nedsättning” i samarbete med Arcada och den psykosociala föreningen SYMPTI. Ar-betet var en litteraturstudie i form av en forskningsöversikt. Syftet med arbetet var att utgående från den aktuella forskningen beskriva aktiviteter i ergoterapi som främjar delaktighet för personer med psykisk ohälsa. I frågeställningen ville jag få reda på vilka aktiviteter som beskrivs i samband med delaktighet, hurdana aktiviteter har visat sig skapa delaktighet och hur kan delaktigheten främjas genom att använda delaktig-het.
Den teoretiska referensramen bestod av Molins (2004) delaktighetsformer formell och informell delaktighet, engagemang, autonomi och makt, interaktion samt aktivitet i centrum av dessa.
I kvalitetsgranskningen användes tre olika checklistor; checklista för systematiska lit-teraturstudier, checklista för kvalitativa artiklar och checklista för kvantitativa artik-lar. Antalet inkluderade artiklar blev 10 (1 exkluderades efter kvalitetsgranskning), var fokus ligger hos personer med psykisk ohälsa, både diagnostiserade och icke diagnos-tiserade. Centralt i studierna har varit delaktighet och aktivitet från olika ståndpunkter.
Resultatet analyserades utgående från en innehållsanalys var de olika delaktighetsfor-merna fungerade som grundteman i analysen. Resultatet visade att med hjälp av iden-tifiering av hinder för delaktighet kan man förebygga och främja delaktighet. Omgiv-ningens stöd utgör en viktig aspekt i främjandet av delaktighet i aktivitet samt med olika identitetsstärkande aktiviteter kan delaktighet främjas.
Vidare forskning specifikt vad personer med psykisk ohälsa upplever som delaktighet skulle göra underlätta vidare definition av begreppet och på så sätt underlätta främjan-det av delaktighet i aktivitet för dessa personer. Flera
case-studier skulle också ge en mera djupgående bild av individens personliga upplevelse av delaktighet. This Bachelor thesis has been performed within a project called “Livskvalitet trots funk-tionsnedsättning” together with Arcada and the psychosocial organization SYMPATI. The study was a literature review within an overview form. The aim of the study was to describe, based on recent research, activities in occupational therapy that buffers partic-ipation for people with mental illness. The questions at issue was which activities are described in correlation to participation, what kind of activities has shown to buffer par-ticipation and how can participation be encouraged through the use of activity.
The frame of reference consisted of Molin’s (2004) participation forms formal and in-formal membership, engagement, autonomy and power, interaction and activity at the center of these.
In the quality review three checklists were used; a checklist for systematic literature studies, a checklist for qualitative studier and a checklist for quantitative studies. The number of included articles became 10 (1 was excluded after the quality review), where the focus were on people with mental illness, both people with a diagnoses and people with a diagnoses. Central in the studies has been participation and activity from various standpoints.
The results were analyzed based on a content analysis where the different participation forms have been the base themes. The results showed that through the help of identify-ing obstacles to participation one can prevent and buffer participation. The environ-ments support forms a vocal point in the buffering of participation in activity and with different identity enhancing activities participation can be buffered.
Den teoretiska referensramen bestod av Molins (2004) delaktighetsformer formell och informell delaktighet, engagemang, autonomi och makt, interaktion samt aktivitet i centrum av dessa.
I kvalitetsgranskningen användes tre olika checklistor; checklista för systematiska lit-teraturstudier, checklista för kvalitativa artiklar och checklista för kvantitativa artik-lar. Antalet inkluderade artiklar blev 10 (1 exkluderades efter kvalitetsgranskning), var fokus ligger hos personer med psykisk ohälsa, både diagnostiserade och icke diagnos-tiserade. Centralt i studierna har varit delaktighet och aktivitet från olika ståndpunkter.
Resultatet analyserades utgående från en innehållsanalys var de olika delaktighetsfor-merna fungerade som grundteman i analysen. Resultatet visade att med hjälp av iden-tifiering av hinder för delaktighet kan man förebygga och främja delaktighet. Omgiv-ningens stöd utgör en viktig aspekt i främjandet av delaktighet i aktivitet samt med olika identitetsstärkande aktiviteter kan delaktighet främjas.
Vidare forskning specifikt vad personer med psykisk ohälsa upplever som delaktighet skulle göra underlätta vidare definition av begreppet och på så sätt underlätta främjan-det av delaktighet i aktivitet för dessa personer. Flera
case-studier skulle också ge en mera djupgående bild av individens personliga upplevelse av delaktighet.
The frame of reference consisted of Molin’s (2004) participation forms formal and in-formal membership, engagement, autonomy and power, interaction and activity at the center of these.
In the quality review three checklists were used; a checklist for systematic literature studies, a checklist for qualitative studier and a checklist for quantitative studies. The number of included articles became 10 (1 was excluded after the quality review), where the focus were on people with mental illness, both people with a diagnoses and people with a diagnoses. Central in the studies has been participation and activity from various standpoints.
The results were analyzed based on a content analysis where the different participation forms have been the base themes. The results showed that through the help of identify-ing obstacles to participation one can prevent and buffer participation. The environ-ments support forms a vocal point in the buffering of participation in activity and with different identity enhancing activities participation can be buffered.