Taidokkaasti työyhteisössä : opas työyhteisötaitoihin päiväkodissa
Kukkonen, Tuija (2014)
Kukkonen, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198635
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä opas työyhteisötaidoista varhaiskasvatuksen erilaisiin työyhteisöihin. Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys on työyhteisötaidot ja niiden merkitys. Toiminnallisena viitekehyksenä tälle minulla on erilaiset varhaiskasvatuksen työyhteisöt ja näistä suurimpana ja yleisimpänä päiväkotiympäristö.
Työyhteisö on kuin vetoketju. Jos kaikki sen hakaset ovat kohdallaan, liikkuu ja toimii se moitteettomasti, mutta yhdenkin hakasen siirtyminen jumiuttaa vetoketjun molempiin suuntiin. Ammatillisia valmiuksia on kautta aikain painotettu, mutta vasta viime aikoina on alettu kiinnittämään huomiota muihinkin valmiuksiin, joita työssä menestymiseen tarvitaan. Näistä tärkeimpiä ovat sosiaaliset taidot. Muuttuva yhteiskunta ja työelämä asettaa uusia vaatimuksia, joihin työelämän on pystyttävä vastaamaan.
Opinnäytetyöni aihetta rajatessani syntyi ajatus toteuttaa opas päiväkotien työyhteisöjen käyttöön. Työelämäyhteistyön sijaan päädyin yleishyödylliseen lähestymistapaan, koska aihe on valtakunnallisesti sama riippumatta ympäristöstä, jossa työtä tehdään. Työyhteisötaidot ovat merkityksellisiä sekä yksilön itsensä että koko työyhteisön toimivuuden ja kehit-tymisen kannalta. Työyhteisötaitojen avulla lisätään työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Nämä puolestaan lisäävät työn tuloksellisuutta, vähentävät sairauspoissaoloja ja lisäävät yksilön työn ja henkilökohtaisen elämän yhteensovittamista. Työyhteisötaidot ovat merkittävässä roolissa ja onnistumisen edellyttäjinä myös työssä kasvattajana ja yhteistyössä vanhempien kanssa.
Opas sisältää tietoa työyhteisötaidoista ja niihin vaikuttavista seikoista. Oppaassa on myös kysymyksiä lukijalle pohdittavaksi itsetutkiskeluun. Opas on suunniteltu niin, että sitä voi tutkia yksilönä, tiiminä tai työyhteisönä eri tilanteissa. Tarkoitus on itsetutkiskelun kautta herättää yksilö ajattelemaan oman toimintansa merkitystä kokonaisuuteen. Hyvinvoiva ja kehittyvä työyhteisö on osiensa summa eli jokainen työntekijä vaikuttaa siihen osaltaan.
Työyhteisö on kuin vetoketju. Jos kaikki sen hakaset ovat kohdallaan, liikkuu ja toimii se moitteettomasti, mutta yhdenkin hakasen siirtyminen jumiuttaa vetoketjun molempiin suuntiin. Ammatillisia valmiuksia on kautta aikain painotettu, mutta vasta viime aikoina on alettu kiinnittämään huomiota muihinkin valmiuksiin, joita työssä menestymiseen tarvitaan. Näistä tärkeimpiä ovat sosiaaliset taidot. Muuttuva yhteiskunta ja työelämä asettaa uusia vaatimuksia, joihin työelämän on pystyttävä vastaamaan.
Opinnäytetyöni aihetta rajatessani syntyi ajatus toteuttaa opas päiväkotien työyhteisöjen käyttöön. Työelämäyhteistyön sijaan päädyin yleishyödylliseen lähestymistapaan, koska aihe on valtakunnallisesti sama riippumatta ympäristöstä, jossa työtä tehdään. Työyhteisötaidot ovat merkityksellisiä sekä yksilön itsensä että koko työyhteisön toimivuuden ja kehit-tymisen kannalta. Työyhteisötaitojen avulla lisätään työhyvinvointia ja työssä jaksamista. Nämä puolestaan lisäävät työn tuloksellisuutta, vähentävät sairauspoissaoloja ja lisäävät yksilön työn ja henkilökohtaisen elämän yhteensovittamista. Työyhteisötaidot ovat merkittävässä roolissa ja onnistumisen edellyttäjinä myös työssä kasvattajana ja yhteistyössä vanhempien kanssa.
Opas sisältää tietoa työyhteisötaidoista ja niihin vaikuttavista seikoista. Oppaassa on myös kysymyksiä lukijalle pohdittavaksi itsetutkiskeluun. Opas on suunniteltu niin, että sitä voi tutkia yksilönä, tiiminä tai työyhteisönä eri tilanteissa. Tarkoitus on itsetutkiskelun kautta herättää yksilö ajattelemaan oman toimintansa merkitystä kokonaisuuteen. Hyvinvoiva ja kehittyvä työyhteisö on osiensa summa eli jokainen työntekijä vaikuttaa siihen osaltaan.