Raskaanajoneuvokaluston jarrusovituksen tutkiminen eri ohjelmistoilla
Wessman, Ville (2009)
Wessman, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162256
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia kuorma-auton jarrusovitusta ja vertailla eri mittausohjelmistojen tuloksia. Työn alussa tutustuttiin kuorma-auton paineilmajarrujärjestelmään sekä komponentteihin, jotka ovat oleellisia jarrusovituksen kannalta. Lisäksi tarkasteltiin Ajoneuvohallintokeskuksen antamia raja-arvoja paineilmajarruilla varustetuille N2- ja N3 –kuorma-autoille ja niihin kytkettäville O3- ja O4 -perävaunuille.
Työssä oli yhteistyökumppaneina mikkeliläisiä katsastusyrityksiä, jotka suorittivat nykyaikaisin mene-telmin jarrusovitusmittauksen Scania –kuorma-autoon. Lisäksi kuorma-autolla suoritettiin tiehidastu-vuusmittaus VBOX –hidastuvuuslaitteistolla. Saatuja mittaustuloksia vertailtiin toisiinsa.
Jarrusovitusmittauksissa oli selkeitä eroja. Myös tiehidastuvuusmittaus erosi selkeästi muista tuloksista. Erot johtuivat pääosin jarrujen lämpövaihtelusta ja siitä, että testattava ajoneuvo on ollut ajamattomana pitkän aikaa.
Työssä oli yhteistyökumppaneina mikkeliläisiä katsastusyrityksiä, jotka suorittivat nykyaikaisin mene-telmin jarrusovitusmittauksen Scania –kuorma-autoon. Lisäksi kuorma-autolla suoritettiin tiehidastu-vuusmittaus VBOX –hidastuvuuslaitteistolla. Saatuja mittaustuloksia vertailtiin toisiinsa.
Jarrusovitusmittauksissa oli selkeitä eroja. Myös tiehidastuvuusmittaus erosi selkeästi muista tuloksista. Erot johtuivat pääosin jarrujen lämpövaihtelusta ja siitä, että testattava ajoneuvo on ollut ajamattomana pitkän aikaa.