Kuinka voin auttaa? : laulunopettajan näkökulma tunteiden käsittelyyn
Malkamäki, Elina (2014)
Lataukset:
Malkamäki, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli perehtyä tunteiden olemukseen sekä pohtia niiden käsittelyä laulupedagogin näkökulmasta. Aihe valikoitui sillä perusteella, että suurella osalla lauluoppilaista vaikuttaa olevan eriasteisia psykologisia tunnelukkoja. Tämä vaikuttaa usein hidastavan oppilaan kehitystä, ja joskus jopa estää oppilaan etenemisen tietyn taitotason yli. Tarkoitus oli siis pohtia seuraavia kysymyksiä: Miten opettaja voi auttaa oppilasta psykologisesti? Mistä tunteissa on kyse? Työtapa on lähinnä erilaisiin äänenkäytön ja erityisesti psykologian alan kirjallisiin tuotoksiin perehtyminen. Lähdeaineisto sisältää myös verkkojulkaisuja, sekä viittauksen sähköpostitse hankittuun asiantuntijalausuntoon laulunopettaja Kukka-Maaria Ahoselta. Mutta näitä poikkeuksia lukuunottamatta, työtapa oli siis kirjallisuuskatsaus.
Ongelmilta ei tutkimuksessa vältytty. Tavoite osoittautui perehtymisen myötä haasteelliseksi aiheen ja tutkimuskysymyksen laajuuden vuoksi, sillä pyrkimys oli käsitellä paitsi tunteita, myös laulunopetusta. Tutkimustulosten painopiste kääntyi kuitenkin lopulta tärkeimmälle painopisteelle, eli tunteille. Pedagoginen osuus jäi lähinnä subjektiivisen näkökulman vuoksi pinnalliseksi, ja tutkimuksellinen osuus koski lähinnä tunteiden psykologiaa. Aikataulu oli myös liian tiukka aiheen laajaan ja syvälliseen käsittelyyn.
Työn tärkeimmät johtopäätökset liittyivät lähinnä tunteiden luonteeseen ja niiden käsittelyyn. Tunteet ovat paitsi järjestelmällinen biologinen osa selviytymismekanismiamme, myös täysin tietoisuutemme käsiteltävissä. Tietoisuus ja rationaalisuus on vain saatava tunteiden kanssa tasavertaiseen yhteistyöhön. Myönteiseksi kokemiemme tunteiden saavuttaminen ja kielteisten tunteiden välttäminen ovat kaiken motivaatiomme pohja. Ne siis ohjaavat kaikkea toimintaamme. Aihe on on laulupedagogiikassa tärkeä kehityskohde, ja ansaitsee syvällisempää tutkimusta ja pohdintaa.
Ongelmilta ei tutkimuksessa vältytty. Tavoite osoittautui perehtymisen myötä haasteelliseksi aiheen ja tutkimuskysymyksen laajuuden vuoksi, sillä pyrkimys oli käsitellä paitsi tunteita, myös laulunopetusta. Tutkimustulosten painopiste kääntyi kuitenkin lopulta tärkeimmälle painopisteelle, eli tunteille. Pedagoginen osuus jäi lähinnä subjektiivisen näkökulman vuoksi pinnalliseksi, ja tutkimuksellinen osuus koski lähinnä tunteiden psykologiaa. Aikataulu oli myös liian tiukka aiheen laajaan ja syvälliseen käsittelyyn.
Työn tärkeimmät johtopäätökset liittyivät lähinnä tunteiden luonteeseen ja niiden käsittelyyn. Tunteet ovat paitsi järjestelmällinen biologinen osa selviytymismekanismiamme, myös täysin tietoisuutemme käsiteltävissä. Tietoisuus ja rationaalisuus on vain saatava tunteiden kanssa tasavertaiseen yhteistyöhön. Myönteiseksi kokemiemme tunteiden saavuttaminen ja kielteisten tunteiden välttäminen ovat kaiken motivaatiomme pohja. Ne siis ohjaavat kaikkea toimintaamme. Aihe on on laulupedagogiikassa tärkeä kehityskohde, ja ansaitsee syvällisempää tutkimusta ja pohdintaa.