Young People as a Customer Segment for Travel Agency Services
Kozlova, Jelizaveta (2014)
Kozlova, Jelizaveta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, ja saada parempi käsitys siitä, mitkä tekijät pääasiassa vaikuttavat matkan suunnitteluun nuorten keskuudessa. Opinnäytetyön tarkoitus on houkutella kyseistä segmenttiä käyttämään matkatoimistoja, ja parantaa toimistojen palveluja tätä asiakasryhmää kohtaan. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää kaikki kyseisen asiakasryhmän toiveet ja tarpeet, ja ymmärtää internet-sukupolven matkasuunnittelutottumuksia, jotta pystyttäisiin tuottamaan oikea tuote oikealle asiakkaalle. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu matkailun, matkailijan, matkatoimiston, matkanjärjestäjän, pakettimatkan, online-varauksen ja matkailumotivaatioiden keskeisistä määritelmistä. Teoria koostuu pääasiassa Y-sukupolven määrittelystä, sen ominaisuuksista ja tavallisimmista matkailutottumuksista. Nämä tiedot ovat peräisin alan kirjallisuudesta ja WYSE:n aikaisemmista tutkimuksista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka sisälsi henkilökohtaisia kysymyksiä matkailutottumuksista, varausmenetelmistä sekä matkan suunnitteluprosessista. Lomake jaettiin vastaajille sosiaalisessa mediassa. Lomakkeen kysymykset perustuivat teorian pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin, ja tavoitteena oli selvittää tärkeimpiä tekijöitä, jotka vaikuttavat tälle segmentille suunniteltavaan tuotteeseen. Lopulliset tutkimustulokset olivat odotetunlaisia. Useimmat teorian pohjalta tehdyt päätelmät osoittautuivat oikeiksi tulosten tarkastelemisen jälkeen. Lisäksi uuden matkailutuotteen kehittämiseen tarvittavat keskeiset elementit tälle asiakasryhmälle saatiin kerättyä.