Johtamismallin ja organisaatiorakenteen kartoitus ja kehittäminen HAAGA-HELIAn opiskelijakunta HELGAssa
Parri, Igor (2014)
Parri, Igor
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli HAAGA-HELIAn opiskelijakunta HELGA, joka toimii lakisääteisenä julkisoikeudellisena yhteisönä. HELGAn tehtävänä on HAAGA-HELIAn opiskelijoiden edunvalvonta ja palveluiden tuottaminen, kuten esimerkiksi tutorointi, kansainvälinen toiminta, liikuntapalvelut, tapahtumat ja julkaisutoiminta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää HELGAn organisaatiorakennetta ja millä tavoin HELGAssa johdetaan. Tämän lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin organisaatiota ja johtamista voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön aihe kehittyi vuoden 2013 alkupuolella opinnäytetyön tekijän toimiessa kolmatta vuotta HELGAn hallituksessa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kesäkuussa 2013 ja tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuun 2013 ja helmikuun 2014 välillä. Opinnäytetyö valmistui vuoden 2014 huhtikuussa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli johtamis- ja organisaatiomalliteorioita, jotka olivat mahdollisimman tuoreita ja lähtökohtaisesti sopivia opiskelijakunnan toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisenä lomakehaastatteluna. Haastateltavina olivat HELGAn hallituksen ja henkilöstön toimijoita, jotka toteuttavat opiskelijakunnan operatiivista toimintaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että HELGA koettiin asiantuntijaorganisaationa, jossa työkokonaisuuksia tehdään tiimeissä. Tutkimuksen perusteella toimijat toivoivat selkeämpää johtamista esimiehiltään, vahvempaa työnohjausta sekä motivoivaa vaikuttamista toimijoiden toimintasektoreilla.
Tulosten pohjalta toimeksiantaja sai hyviä konkreettisia ehdotuksia organisaatiorakenteen ja johtamisen kehittämiselle. Opinnäytetyötä voi hyödyntää erityisesti HELGAn esimiestehtävissä toimivien perehdyttämisessä sekä muissa opiskelijakunnissa, sillä opiskelijakuntien toiminta on hyvin samankaltaista Suomessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää HELGAn organisaatiorakennetta ja millä tavoin HELGAssa johdetaan. Tämän lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin organisaatiota ja johtamista voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön aihe kehittyi vuoden 2013 alkupuolella opinnäytetyön tekijän toimiessa kolmatta vuotta HELGAn hallituksessa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin kesäkuussa 2013 ja tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuun 2013 ja helmikuun 2014 välillä. Opinnäytetyö valmistui vuoden 2014 huhtikuussa.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli johtamis- ja organisaatiomalliteorioita, jotka olivat mahdollisimman tuoreita ja lähtökohtaisesti sopivia opiskelijakunnan toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisenä lomakehaastatteluna. Haastateltavina olivat HELGAn hallituksen ja henkilöstön toimijoita, jotka toteuttavat opiskelijakunnan operatiivista toimintaa.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että HELGA koettiin asiantuntijaorganisaationa, jossa työkokonaisuuksia tehdään tiimeissä. Tutkimuksen perusteella toimijat toivoivat selkeämpää johtamista esimiehiltään, vahvempaa työnohjausta sekä motivoivaa vaikuttamista toimijoiden toimintasektoreilla.
Tulosten pohjalta toimeksiantaja sai hyviä konkreettisia ehdotuksia organisaatiorakenteen ja johtamisen kehittämiselle. Opinnäytetyötä voi hyödyntää erityisesti HELGAn esimiestehtävissä toimivien perehdyttämisessä sekä muissa opiskelijakunnissa, sillä opiskelijakuntien toiminta on hyvin samankaltaista Suomessa.