Digitaalinen markkinointi pienyrityksen kilpailukeinona
Säämänen, Satu (2014)
Säämänen, Satu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka Milos Beauty pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa omassa markkinointiviestinässässä. Työn tutkimusongelmana oli selvittää, miten hyvin Kauneus-keskus Milos Beautyn asiakkaat tuntevat yrityksen Facebook – ja verkkosivut ja mihin suuntaan yrityksen asiakkaat haluavat palveluiden kehittyvän. Milos Beauty on Suonenjoella toimiva kau-neuskeskus, joka tarjoaa parturikampaamopalveluiden lisäksi rakennekynsien tekoa, ripsien piden-nystä, suihkurusketusta sekä oman verkkokaupan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyn sosiaaliseen mediaan ja digitaaliseen mark-kinointiin rajaten mukaan vain ne markkinointikanavat, jotka pienyrittäjällä on käytössä. Valituista kanavista selvitän niiden mahdollisen yhteyden asiakasuskollisuuden kehittämiseen ja asiakkaan sitoutumiseen. Markkinoijan näkökulmasta selvitän kanavien hyödyntämisen vahvuudet ja heik-koudet. Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median eri muodoista blogeja, Facebook-palvelua sekä yrityksen omien verkkosivujen mahdollisuuksia ja heikkouksia. Lopuksi teen uuden markki-nointisuunnitelman, jossa otetaan huomioon asiakkaiden toiveet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Milos Beu-atyn asiakkaille annettiin käynnin yhteydessä kyselylomake täytettäväksi. Kyselylomake lisättiin myös Facebook-sivuille sekä yrityksen verkkosivuille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko Milos Beautyn asiakkaat löytäneet yrityksen sähköiset kanavat sekä mitä palveluista tai sähköisiä palveluja asiakkaat jatkossa haluavat lisättävän.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyn sosiaaliseen mediaan ja digitaaliseen mark-kinointiin rajaten mukaan vain ne markkinointikanavat, jotka pienyrittäjällä on käytössä. Valituista kanavista selvitän niiden mahdollisen yhteyden asiakasuskollisuuden kehittämiseen ja asiakkaan sitoutumiseen. Markkinoijan näkökulmasta selvitän kanavien hyödyntämisen vahvuudet ja heik-koudet. Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median eri muodoista blogeja, Facebook-palvelua sekä yrityksen omien verkkosivujen mahdollisuuksia ja heikkouksia. Lopuksi teen uuden markki-nointisuunnitelman, jossa otetaan huomioon asiakkaiden toiveet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Milos Beu-atyn asiakkaille annettiin käynnin yhteydessä kyselylomake täytettäväksi. Kyselylomake lisättiin myös Facebook-sivuille sekä yrityksen verkkosivuille. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko Milos Beautyn asiakkaat löytäneet yrityksen sähköiset kanavat sekä mitä palveluista tai sähköisiä palveluja asiakkaat jatkossa haluavat lisättävän.