Teknologian hyödyntäminen digitaalisessa tuotemarkkinoinnissa – Case VideoPilviPalvelut Oy
Pöyhiä, Anni (2014)
Pöyhiä, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pääkaupunkiseudulla toimivien vähittäis-, muoti- ja erikoistavarakauppojen digitaalisen tuotemarkkinoinnin käyttöä ja tarvetta sekä sitä, hyödyntävätkö ne siinä uudenaikaista teknologiaa. Tietoa kerättiin toimeksiantajayritys VideoPilviPalveluille, joka myy digitaalisen markkinoinnin tekemiseen ja jakamiseen tarkoitettua Clouder.tv -sisältösiirturipilvipalvelua. Tiedon saamiseen suunniteltiin ja toteutettiin kaksi erilaista tutkimusta.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, yritysesittelyn VideoPilviPalveluista, empiirisen tutkimuksen, yhteenvedon ja johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä käsitteitä, selvennetään, mitä digitaalinen tuotemarkkinointi on, kuinka sitä käytetään ja miten siinä voidaan hyödyntää nykyajan teknologiaa, kuten mobiililaitteita ja digitaalisia näyttöjä.
VideoPilviPalveluiden esittelyssä kerrotaan yrityksen perustietoja, mikä sen palvelu on, mitä se sisältää ja ketkä ovat sen kilpailijoita. Empiirisessä tutkimusosiossa kerrotaan kahden eri tutkimuksen, kyselyn sekä yrityshaastattelujen lähtökohdat ja toteutustavat. Niiden tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavasti ajan tasalla olevaa tietoa digitaalisen tuotemarkkinoinnin käytöstä vähittäis-, muoti- ja erikoistavarakaupoissa. Haluttiin tietää, miksi nämä yritykset sitä käyttävät ja miten, mihin suuntaan se on niillä menossa ja tuottavatko he digitaalista markkinointimateriaalia itse. Samalla tiedusteltiin, käyttävätkö yritykset teknologiaa myynnin ja markkinoinnin apuna.
Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusongelman mukaisesti. Niiden perusteella tehtiin yhteenvedot ja johtopäätökset molemmista tutkimuksista. Siinä pohdittiin myös tutkimustulosten luotettavuutta ja tutkimusten aikana tapahtuneita mahdollisia epäonnistumiskohtia. Sen jälkeen johtopäätösten perusteella luotiin VideoPilviPalveluille pieniä kehittämisehdotuksia palvelun markkinoimiseen.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, yritysesittelyn VideoPilviPalveluista, empiirisen tutkimuksen, yhteenvedon ja johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä käsitteitä, selvennetään, mitä digitaalinen tuotemarkkinointi on, kuinka sitä käytetään ja miten siinä voidaan hyödyntää nykyajan teknologiaa, kuten mobiililaitteita ja digitaalisia näyttöjä.
VideoPilviPalveluiden esittelyssä kerrotaan yrityksen perustietoja, mikä sen palvelu on, mitä se sisältää ja ketkä ovat sen kilpailijoita. Empiirisessä tutkimusosiossa kerrotaan kahden eri tutkimuksen, kyselyn sekä yrityshaastattelujen lähtökohdat ja toteutustavat. Niiden tavoitteena oli saada mahdollisimman kattavasti ajan tasalla olevaa tietoa digitaalisen tuotemarkkinoinnin käytöstä vähittäis-, muoti- ja erikoistavarakaupoissa. Haluttiin tietää, miksi nämä yritykset sitä käyttävät ja miten, mihin suuntaan se on niillä menossa ja tuottavatko he digitaalista markkinointimateriaalia itse. Samalla tiedusteltiin, käyttävätkö yritykset teknologiaa myynnin ja markkinoinnin apuna.
Tutkimustuloksia analysoitiin teoreettisen viitekehyksen ja tutkimusongelman mukaisesti. Niiden perusteella tehtiin yhteenvedot ja johtopäätökset molemmista tutkimuksista. Siinä pohdittiin myös tutkimustulosten luotettavuutta ja tutkimusten aikana tapahtuneita mahdollisia epäonnistumiskohtia. Sen jälkeen johtopäätösten perusteella luotiin VideoPilviPalveluille pieniä kehittämisehdotuksia palvelun markkinoimiseen.