Näytteilleasettajien tyytyväisyys Centro Finlandian Matkailu-tapahtumaan 28.1.2013
Vainio, Sallamari (2014)
Vainio, Sallamari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218924
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Stella Polaris Media S.L.:lle/Centro Finlandialle, joka on Espanjan aurinkorannikolla toimiva monipuolinen ostos- ja palvelukeskus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, olivatko tapahtumaan osallistuneet näytteilleaset-tajat tyytyväisiä Centro Finlandian 28.1.2013 järjestämään Matkailu-tapahtumaan ja täyttikö se näytteilleasettajien odotukset. Opinnäytetyö keskittyi pääongelman ohella tutkimaan myös miten tapahtumaa voisi kehittää ja miten tapahtuman markkinoinnissa onnistuttiin.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkohdat ovat markkinointi, tapahtumamark-kinointi ja asiakastyytyväisyys. Teoriapohja ja empiirinen osa muodostavat yhdessä tu-kevan kokonaisuuden. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin tapahtuman aikana kyselylomakkeella 23:lle tapahtumaan osallistuneelle näytteilleasettajalle eli yritykselle, joista vastauksia saatiin 17:ta. Tapahtuman järjestäjiä haastateltiin haastattelulomakkeella. Lähteinä käytettiin luotettavia kirja- sekä internet-lähteitä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että tapahtuma oli onnistunut ja näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä. Melkein kaikilla näytteilleasettajilla oli sama tavoite tapahtumalle, joka oli saada uusia asiakkaita, myydä omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä tehdä omaa yritystään tunnetuksi. Tapahtuma koettiin suurilta osin myös samanlaiseksi tai jopa paremmaksi kuin edelliset tapahtumat. Näytteilleasettajat olivat myös hyvin yksimielisiä siitä, mitkä asiat tapahtumassa olivat hyviä ja mitkä huonoja. Tutkimustulokset osoittivat, että tapahtuman markkinointia voisi nykyaikaistaa sekä tapahtuman tiloissa olisi parantamisen varaa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pääkohdat ovat markkinointi, tapahtumamark-kinointi ja asiakastyytyväisyys. Teoriapohja ja empiirinen osa muodostavat yhdessä tu-kevan kokonaisuuden. Tutkimus on kvalitatiivinen ja se toteutettiin tapahtuman aikana kyselylomakkeella 23:lle tapahtumaan osallistuneelle näytteilleasettajalle eli yritykselle, joista vastauksia saatiin 17:ta. Tapahtuman järjestäjiä haastateltiin haastattelulomakkeella. Lähteinä käytettiin luotettavia kirja- sekä internet-lähteitä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että tapahtuma oli onnistunut ja näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä. Melkein kaikilla näytteilleasettajilla oli sama tavoite tapahtumalle, joka oli saada uusia asiakkaita, myydä omia tuotteitaan ja palveluitaan sekä tehdä omaa yritystään tunnetuksi. Tapahtuma koettiin suurilta osin myös samanlaiseksi tai jopa paremmaksi kuin edelliset tapahtumat. Näytteilleasettajat olivat myös hyvin yksimielisiä siitä, mitkä asiat tapahtumassa olivat hyviä ja mitkä huonoja. Tutkimustulokset osoittivat, että tapahtuman markkinointia voisi nykyaikaistaa sekä tapahtuman tiloissa olisi parantamisen varaa.