Eurooppalaiset lastenvaatemessut vertailussa : Papu-tuotemerkin näkökulma
Lehtonen, Anne-Mari (2014)
Lehtonen, Anne-Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe sai alkunsa toimeksiantajan, lastenvaateyritys Papu Designin omistajan Anna Kurkelan pohdinnoista lastenvaatteiden ammattilaismessuihin liittyen. Kasvaneen kysynnän johdosta Kurkela halusi viedä Papun eurooppalaisille lastenvaatemessuille tulevana kesänä. Tässä opinnäytetyössä on syvennytty pohtimaan, mille messuille pienen yrityksen kannattaa lähteä, ja mitkä tekijät vaikuttavat valintaan. Opinnäytetyön tarkoitus oli vastata pääkysymykseen: mitkä Euroopan lastenvaatemessut ovat sopivat Papu-tuotemerkin näkökulmasta? Samalla selvitettiin myös seuraavat alakysymykset: Millaisia lastenvaatemessuja Euroopassa järjestetään? Mitkä tekijät vaikuttavat näytteilleasettajan valintaan eniten?
Työn tavoitteena oli tehdä kootun aineiston pohjalta laadukasta ja täsmällistä selvitystyötä, jonka pohjalta Kurkela pystyi mahdollisimman vaivattomasti tekemään päätöksen valittavista messuista. Työ sisältää ehdotuksen valittavista messuista, punniten haittoja ja hyötyjä yrityksen kannalta. Se sisältää myös toimintasuunnitelman messuille osallistumisesta. Tutkimusmenetelmä oli pääosin laadullinen. Selvitystyyppisen tiedonhaun lisäksi toteutettiin kysely kotimaisille lastenvaateyrityksille. Työssä selvitettiin lähdekirjallisuuden sekä verkkomateriaalin avulla tietoa kansainvälisistä messuista, sekä tukena toimi blogimuotoinen työpäiväkirja oppimisprosessin tukena. Opinnäytetyö sisältää myös havainnointia Bubble London -messuilta 26–27.1.2014.
Työn tuloksena syntyi päätös valittavista messuista, sekä toimintasuunnitelma messuille. Selvitystyöhön pohjautuen Papu Design lähtee elokuussa 2014 ensimmäisille kansainvälisille CIFF Kids -lastenvaatemessuille Kööpenhaminaan.
Työn tavoitteena oli tehdä kootun aineiston pohjalta laadukasta ja täsmällistä selvitystyötä, jonka pohjalta Kurkela pystyi mahdollisimman vaivattomasti tekemään päätöksen valittavista messuista. Työ sisältää ehdotuksen valittavista messuista, punniten haittoja ja hyötyjä yrityksen kannalta. Se sisältää myös toimintasuunnitelman messuille osallistumisesta. Tutkimusmenetelmä oli pääosin laadullinen. Selvitystyyppisen tiedonhaun lisäksi toteutettiin kysely kotimaisille lastenvaateyrityksille. Työssä selvitettiin lähdekirjallisuuden sekä verkkomateriaalin avulla tietoa kansainvälisistä messuista, sekä tukena toimi blogimuotoinen työpäiväkirja oppimisprosessin tukena. Opinnäytetyö sisältää myös havainnointia Bubble London -messuilta 26–27.1.2014.
Työn tuloksena syntyi päätös valittavista messuista, sekä toimintasuunnitelma messuille. Selvitystyöhön pohjautuen Papu Design lähtee elokuussa 2014 ensimmäisille kansainvälisille CIFF Kids -lastenvaatemessuille Kööpenhaminaan.