Opettajien osaamisen kehittäminen ratkaisukeskeisesti ammatillisessa oppilaitoksessa
Rantanen, Mari (2014)
Rantanen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198639
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli ammatillinen koulutusorganisaatio. Lähtökohtana oli luoda osaamisen kehittämisen prosessi oppilaitoksen matkailu-, ravitsemis- ja talousalan osastolle. Ratkaisukeskeisen tutkimusotteen lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin tapaustutkimuksen lähestymistapoja. Eri menetelmiä käyttämällä pyrittiin saamaan syvällinen ja monipuolinen ratkaisu ongelmaan. Kehittämisprojekti aloitettiin selvittämällä opettajien nykyhetken ja tulevaisuuden osaamistarpeita. Määriteltyjen tarpeiden pohjalta laadittiin osaamiskartoituslomake, joiden vastausten perusteella määriteltiin henkilökohtaiset osaamiskartat sekä ryhmän yhteinen osaamiskartta. Prosessi jatkui kehittämiskeskusteluilla ja yksilö- sekä ryhmäkohtaisten kehittymissuunnitelmien laadinnalla.
Tutkimuksen tulokseksi muodostui kirjallisen raportin lisäksi uudistettu opettajien osaamisen kehittämisprosessi sekä käyttöön otetut osaamiskartoituslomakkeet ja yksilö- ja ryhmäkohtaiset kehittämissuunnitelmat. Tutkimuksen tietoperusta osoittaa, että henkilöstön menestyminen on organisaation menestyksen keskiössä. Osaaminen on yksi tärkeimmistä organisaation ydinkysymyksistä. Osaamisesta on pidettävä huolta ja osaamistarpeet on ennakoitava ajoissa. Henkilöstön osaamisesta huolehtiminen on tärkeä osa työhyvinvointia, sillä se luo turvallisuuden tunteita ja auttaa jaksamaan työssä. Esimies osoittaa arvostustaan kiinnittämällä huomiota työntekijöidensä osaamiseen ja vahvuuksiin sekä niiden mahdollisimman hyvään hyödyntämiseen työyhteisössä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti koulutussektorilla. Osaamisen kehittämisen prosessi sopii myös muiden koulutuksen järjestäjien käyttöön. Osaamiskartoituslomake on helposti muunnettavissa myös muille koulutusaloille ja sopii sellaisenaan myös muiden oppilaitosten majoitus-, ravitsemis- ja talousalan opettajille.
Tutkimuksen tulokseksi muodostui kirjallisen raportin lisäksi uudistettu opettajien osaamisen kehittämisprosessi sekä käyttöön otetut osaamiskartoituslomakkeet ja yksilö- ja ryhmäkohtaiset kehittämissuunnitelmat. Tutkimuksen tietoperusta osoittaa, että henkilöstön menestyminen on organisaation menestyksen keskiössä. Osaaminen on yksi tärkeimmistä organisaation ydinkysymyksistä. Osaamisesta on pidettävä huolta ja osaamistarpeet on ennakoitava ajoissa. Henkilöstön osaamisesta huolehtiminen on tärkeä osa työhyvinvointia, sillä se luo turvallisuuden tunteita ja auttaa jaksamaan työssä. Esimies osoittaa arvostustaan kiinnittämällä huomiota työntekijöidensä osaamiseen ja vahvuuksiin sekä niiden mahdollisimman hyvään hyödyntämiseen työyhteisössä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää laajasti koulutussektorilla. Osaamisen kehittämisen prosessi sopii myös muiden koulutuksen järjestäjien käyttöön. Osaamiskartoituslomake on helposti muunnettavissa myös muille koulutusaloille ja sopii sellaisenaan myös muiden oppilaitosten majoitus-, ravitsemis- ja talousalan opettajille.