Vuorovaikutusorientaatio ja motivaatio fysioterapiaohjauksessa : Tapaustutkimus
Pihavaara, Arja (2014)
Pihavaara, Arja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208831
Tiivistelmä
Vuorovaikutustaidot ovat olennainen osa onnistunutta terveysneuvontaa. Fysioterapeutti terveysdenhuollon ammatti-laisena on vastuussa omalta osaltaan siitä, miten hän onnistuu vuorovaikutustaidoissaan. Ohjaustilanteissa asiakasta tukevan ja arvostavan ilmapiirin luominen on edellytys onnistuneelle ohjaukselle. Ohjaustaitojen merkitys korostuu nykyisin terveydenhuollossa. Ohjauksella pyritään aina asiakkaan terveyttä edistävään muutokseen, jonka tavoittee-na voi olla fysioterapiassa esimerkiksi liikunnan lisääminen diabetesriskin alentamiseksi tai muutoksen ohjaaminen työergonomisissa asioissa. Ohjaajan rooli on muuttunut tiedon jakajasta oppimisen mahdollistajaksi.
Tämä opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kuvata erityistyölasimittaukseen liittyvässä fysiotera-piaohjaustilanteessa ilmenevää vuorovaikutusta. Vuorovaikutusorientaatiota arvioitiin vuorovaikutuksen sisällönana-lyysillä, jolla arvioitiin sitä, oliko vuorovaikutus ohjaustilanteessa asiantuntijakeskeistä, asiakaskeskeistä vai dialogis-ta. Kriteereinä olivat kysymysten laatu ja puheen määrä. Lisäksi keskustelusta arvioitiin motivaatiota sen perusteella, missä transateoreettisen muutosvaihemallin vaiheessa asiakkaan arvioitiin olevan käydyn keskustelun perusteella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja tietoisuutta fysioterapian ohjaustilanteiden vuorovaikutuksen laa-dusta. Tavoitteena oli herättää keskustelua sekä fysioterapeuttien peruskoulutuksen että täydennyskoulutusten sisäl-löstä, sekä koulutusten myötä ohjaustilanteiden laadun parantumisesta. Vuorovaikutuksen laadulla on merkitystä myös fysioterapian vaikuttavuuden parantamisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten käsitystä siitä, että fysioterapiaohjaukselle on tyypillis-tä asiantuntijakeskeinen vuorovaikutusorientaatio.
Fysioterapeuttien vuorovaikutusta on tutkittu vähän ja tämän tutkimuksen johtopäätökset vahvistavat käsitystä, että lisätutkimusta asiasta tarvitaan.
Tämä opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli kuvata erityistyölasimittaukseen liittyvässä fysiotera-piaohjaustilanteessa ilmenevää vuorovaikutusta. Vuorovaikutusorientaatiota arvioitiin vuorovaikutuksen sisällönana-lyysillä, jolla arvioitiin sitä, oliko vuorovaikutus ohjaustilanteessa asiantuntijakeskeistä, asiakaskeskeistä vai dialogis-ta. Kriteereinä olivat kysymysten laatu ja puheen määrä. Lisäksi keskustelusta arvioitiin motivaatiota sen perusteella, missä transateoreettisen muutosvaihemallin vaiheessa asiakkaan arvioitiin olevan käydyn keskustelun perusteella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa ja tietoisuutta fysioterapian ohjaustilanteiden vuorovaikutuksen laa-dusta. Tavoitteena oli herättää keskustelua sekä fysioterapeuttien peruskoulutuksen että täydennyskoulutusten sisäl-löstä, sekä koulutusten myötä ohjaustilanteiden laadun parantumisesta. Vuorovaikutuksen laadulla on merkitystä myös fysioterapian vaikuttavuuden parantamisessa.
Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten käsitystä siitä, että fysioterapiaohjaukselle on tyypillis-tä asiantuntijakeskeinen vuorovaikutusorientaatio.
Fysioterapeuttien vuorovaikutusta on tutkittu vähän ja tämän tutkimuksen johtopäätökset vahvistavat käsitystä, että lisätutkimusta asiasta tarvitaan.