Marknadsundersökning : Marknadsläget för nyföretagare inom evenemangsplanering
Roos, Mikael (2014)
Roos, Mikael
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219020
Tiivistelmä
År 2012 grundades företaget Eventet & Co. av Jasper Käld som är uppdragsgivaren för detta arbete. Till företagets tjänster hör att organisera mindre evenemang som exempel-vis förfriskningsdagar åt företag. Företaget vill speciellt fokusera sig på den finland-svenska marknaden i huvudstadsregionen och arbetet har därför begränsats till dessa. Syftet med arbetet är att analysera hur mycket konkurrenter det finns på marknaden och hur utmanande det är för en nyföretagare inom denna bransch att klara sig.
Teoridelen av detta arbete består av viktiga punkter man måste tänka på före man grun-dar ett nytt företag. Exempelvis används teorier av Kubr et al. om affärsidén och affärs-planen, Porters teorier om vad som påverkar konkurrensen på marknaden, Kotlers teorier om segmentering och Meyers teorier om positionering.
Som undersökningsmetod valdes en skrivbordsundersökning. Det vill säga att under-sökningen är baserad på data som redan är offentligt tillgänglig. Främst används Inter-net för att undersöka de största konkurrenterna på marknaden och dessa analyseras se-dan genom teorierna som tagits upp tidigare i arbetet.
I undersökningen kommer det fram att det finns flera konkurrenter som har haft stor framgång på marknaden och dessa kommer att vara ett stort problem för en nyföreta-gare. Positioneringen är speciellt viktig eftersom kunder till en stor del kommer att an-vända sig av ett företag som redan är känt på marknaden. Det viktigaste förslaget man kan ge uppdragsgivaren är att utvidga segmentet och att speciellt fokusera sig på posit-ionering. Att synas på marknaden alls är mycket viktigt för företagen inom denna bransch. In 2012 the company Eventet & Co. was created by Jasper Käld, the person who commis-sioned this thesis. The company offers the planning of smaller events such as refreshment days for other companies. The company especially wishes to concentrate on the Finno-Swedish market in the capital region and this thesis has therefore been limited to these parameters. The purpose of this work is to analyze how many competitors there are on the market and how hard it is for a new entrepreneur to survive in this line of business.
The theoretic part of this thesis consists of vital points one must consider before starting a new company. For example have theories from Kubr et al. about the business idea and plan, Porters theories about what affects the competition on the market, Kotlers theories about segmentation and Myers theories on positioning been used in this thesis.
A secondary research method has been used for this thesis. Meaning that the data used in this thesis are already available to the public. For the most part the Internet is used to re-search the competitors on the market and have then been analyzed using the theories brought up earlier in the thesis
In the research part I found that there are a large amount of competitors who have had great success on the market and these will prove to be a great problem for new entrepre-neurs. Positioning will prove to be especially important since customers will largely use the services of a company that are already well known on the market. The most important advice that can be given to the commissioner of this thesis is to enlarge the segment you focus on and to focus a lot on positioning. To be seen at all on the market is very im-portant for the companies working in this industry.
Teoridelen av detta arbete består av viktiga punkter man måste tänka på före man grun-dar ett nytt företag. Exempelvis används teorier av Kubr et al. om affärsidén och affärs-planen, Porters teorier om vad som påverkar konkurrensen på marknaden, Kotlers teorier om segmentering och Meyers teorier om positionering.
Som undersökningsmetod valdes en skrivbordsundersökning. Det vill säga att under-sökningen är baserad på data som redan är offentligt tillgänglig. Främst används Inter-net för att undersöka de största konkurrenterna på marknaden och dessa analyseras se-dan genom teorierna som tagits upp tidigare i arbetet.
I undersökningen kommer det fram att det finns flera konkurrenter som har haft stor framgång på marknaden och dessa kommer att vara ett stort problem för en nyföreta-gare. Positioneringen är speciellt viktig eftersom kunder till en stor del kommer att an-vända sig av ett företag som redan är känt på marknaden. Det viktigaste förslaget man kan ge uppdragsgivaren är att utvidga segmentet och att speciellt fokusera sig på posit-ionering. Att synas på marknaden alls är mycket viktigt för företagen inom denna bransch.
The theoretic part of this thesis consists of vital points one must consider before starting a new company. For example have theories from Kubr et al. about the business idea and plan, Porters theories about what affects the competition on the market, Kotlers theories about segmentation and Myers theories on positioning been used in this thesis.
A secondary research method has been used for this thesis. Meaning that the data used in this thesis are already available to the public. For the most part the Internet is used to re-search the competitors on the market and have then been analyzed using the theories brought up earlier in the thesis
In the research part I found that there are a large amount of competitors who have had great success on the market and these will prove to be a great problem for new entrepre-neurs. Positioning will prove to be especially important since customers will largely use the services of a company that are already well known on the market. The most important advice that can be given to the commissioner of this thesis is to enlarge the segment you focus on and to focus a lot on positioning. To be seen at all on the market is very im-portant for the companies working in this industry.