Entertainment design : Teollinen muotoilija viihdeteollisuudessa
Wilander, Teemu (2014)
Wilander, Teemu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219032
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään muotoilun metodien sovellusta viihdeteollisiin tuotteisiin - pääasiassa videopeleihin ja elokuva/tv-tuotantoihin. Teoriaosuus pitää sisällään lyhyen historian muotoilun saapumisesta elokuvateollisuuteen, sekä sen vaikutuksesta alalla tänä päivänä. Osuuteen sisältyy myös case-esimerkkejä maailmalla tunnettujen konseptimuotoilijoiden työstä viihdealalla.
Käytännön osuudessa toteutan viihdepelin konseptisuunnitelman yhteistyössä Triplebit Oy:n kanssa. Tehtäväni projektissa sisältävät entertainment design alan lähes koko spektrin taiteellisesta suunnittelusta pelimekaniikkoihin. Tuotannon ajan ohjaan myös Kuopion musiikin ja tanssin yksikön opiskelijaryhmää, joka toteuttaa projektiin äänisuunnittelua. Tämän laajuuden vuoksi osuus ottaa niinsanotun designdokumentin muodon, jossa käyn läpi prosessin, sekä pelin suunnittelupäätökset.
Käytännön osuudessa toteutan viihdepelin konseptisuunnitelman yhteistyössä Triplebit Oy:n kanssa. Tehtäväni projektissa sisältävät entertainment design alan lähes koko spektrin taiteellisesta suunnittelusta pelimekaniikkoihin. Tuotannon ajan ohjaan myös Kuopion musiikin ja tanssin yksikön opiskelijaryhmää, joka toteuttaa projektiin äänisuunnittelua. Tämän laajuuden vuoksi osuus ottaa niinsanotun designdokumentin muodon, jossa käyn läpi prosessin, sekä pelin suunnittelupäätökset.