Stöd för barn i behov av särskilt stöd : En kartläggning över hur daghemspersonal stöder barn i behov av särskilt stöd
Hyvönen, Katja (2014)
Hyvönen, Katja
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208729
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet är att kartlägga de metoder som daghemspersonal använder för att stöda barn i behov av särskilt stöd. Jag använde mig av ett kvalitativt frågeformulär för att undersöka vad som görs för att stöda barn i behov av särskilt stöd. Frågeformuläret besvarades av sju individer som jobbar inom dagvården.
I min teoridel fokuserar jag först på vilka barn som är i behov av särskilt stöd, sedan behandlar jag ämnen som har att göra med bl.a. familjen, dagvården, livsvillkor och delaktighet.
Undersökningen påvisade hur daghemspersonal stöder barn i behov av särskilt stöd. Det framkom flera olika sätt att stöda barnet. Det framkom mycket entydigt vad som ansågs som de bästa sätten att stöda barn i behov av särskilt stöd. Barnet är dock alltid en individ och också detta betonades. Samtidigt använde man sig ändå oftast av liknande stödformer för barn i behov av särskilt stöd. The purpose of the thesis is to map the methods daycare personnel are using to support children with special needs. I used a qualitative questionnaire to study what is done to support children with special needs. The questionnaire was answered by seven individuals who work in daycare.
In the theoretical part of the thesis I focus on which children are in need of special care, and then on subjects that concern for example the family, daycare, living conditions and inclusion.
The survey showed how the daycare personnel supports children with special needs. It brought out several different ways to support the child. It indicated very clearly the methods that seem to be the best for supporting children with special needs. The child is, however, always an individual, and this was also emphasized. Still, similar methods were used to support children with similar needs.
I min teoridel fokuserar jag först på vilka barn som är i behov av särskilt stöd, sedan behandlar jag ämnen som har att göra med bl.a. familjen, dagvården, livsvillkor och delaktighet.
Undersökningen påvisade hur daghemspersonal stöder barn i behov av särskilt stöd. Det framkom flera olika sätt att stöda barnet. Det framkom mycket entydigt vad som ansågs som de bästa sätten att stöda barn i behov av särskilt stöd. Barnet är dock alltid en individ och också detta betonades. Samtidigt använde man sig ändå oftast av liknande stödformer för barn i behov av särskilt stöd.
In the theoretical part of the thesis I focus on which children are in need of special care, and then on subjects that concern for example the family, daycare, living conditions and inclusion.
The survey showed how the daycare personnel supports children with special needs. It brought out several different ways to support the child. It indicated very clearly the methods that seem to be the best for supporting children with special needs. The child is, however, always an individual, and this was also emphasized. Still, similar methods were used to support children with similar needs.