Mäntyöljypohjaisen tartukkeen käyttö bitumissa
Getachew, Loza-Senay (2014)
Getachew, Loza-Senay
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219003
Tiivistelmä
Asfaltti koostuu suuresta määrästä kiviainesta, sideaineena toimivasta bitumista sekä tarpeellisista lisäaineista. Lisäaineena toimivan tartukkeen tarkoituksena on edistää kiviaineksen ja bitumin välistä tarttuvuutta ja näin parantaa tiepäällysteen lujuutta sekä kestävyyttä. Suomessa sekä muissa Pohjoismaissa käytetään yleisesti amiinipohjaisia tartukkeita asfaltin bitumissa. Ympäristöystävällisempi vaihtoehto amiinipohjaisille tartukkeille olisivat mäntyöljypohjaiset tartukkeet, joita käytetään Kanadan ja Yhdysvaltojen asfalttiteollisuudessa. EVOgrip Oy on vuonna 2013 perustettu yritys, joka pyrkii tuomaan Pohjoismaiden markkinoille kyseisiä tartukkeita.
Mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuutta selvittävä tutkimus tilattiin Lemminkäisen Keskuslaboratoriolta EVOgrip Oy:n toimeksiannosta. Tämän johdosta Lemminkäisen Keskuslaboratoriossa laadittiin tutkimuksen koesuunnitelma sekä toteutettiin tutkimuskokeet. Tutkimus suoritettiin pehmeillä asfalttilaaduilla PAB-V-päällysteillä sekä kuumapäällysteillä, AB16-päällysteillä. Eri tartukelaatuja ja -määriä sisältävät asfalttinäytteet mitattiin kansainvälisesti hyväksyttyjen standardien mukaisilla menetelmillä tai niitä mukaillen. Tämän insinöörityön tavoitteena oli tarkastella valmiiksi tehdyn koesuunnitelman tutkimustuloksia ja tehdä johtopäätöksiä mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuudesta. Työn teoriaosassa on puolestaan perehdytty asfaltin ja sen komponenttien ominaisuuksiin.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että amiinipohjaista tartuketta sisältävät asfalttinäytteet antoivat parempia tuloksia. Joissakin tapauksissa myös mäntyöljypohjaisilla tartukkeilla saatiin vaatimuksia täyttävät tulokset. Mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuuden kannalta ei voitu kuitenkaan tehdä varmoja johtopäätöksiä. Tulokset olivat koetoistojen puuttumisen vuoksi ristiriitaisia ja epäluotettavia. Epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä oli mittauksissa paljon ja toistojen avulla ne saataisiin minimoitua sekä kohdistettua tasaisesti mittauskohteisiin. Jatkotutkimuksia tarvitaan lisää mäntyöljypohjaisten tartukkeiden taustalla vallitsevan teorian ymmärtämiseksi.
Mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuutta selvittävä tutkimus tilattiin Lemminkäisen Keskuslaboratoriolta EVOgrip Oy:n toimeksiannosta. Tämän johdosta Lemminkäisen Keskuslaboratoriossa laadittiin tutkimuksen koesuunnitelma sekä toteutettiin tutkimuskokeet. Tutkimus suoritettiin pehmeillä asfalttilaaduilla PAB-V-päällysteillä sekä kuumapäällysteillä, AB16-päällysteillä. Eri tartukelaatuja ja -määriä sisältävät asfalttinäytteet mitattiin kansainvälisesti hyväksyttyjen standardien mukaisilla menetelmillä tai niitä mukaillen. Tämän insinöörityön tavoitteena oli tarkastella valmiiksi tehdyn koesuunnitelman tutkimustuloksia ja tehdä johtopäätöksiä mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuudesta. Työn teoriaosassa on puolestaan perehdytty asfaltin ja sen komponenttien ominaisuuksiin.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että amiinipohjaista tartuketta sisältävät asfalttinäytteet antoivat parempia tuloksia. Joissakin tapauksissa myös mäntyöljypohjaisilla tartukkeilla saatiin vaatimuksia täyttävät tulokset. Mäntyöljypohjaisten tartukkeiden toimivuuden kannalta ei voitu kuitenkaan tehdä varmoja johtopäätöksiä. Tulokset olivat koetoistojen puuttumisen vuoksi ristiriitaisia ja epäluotettavia. Epävarmuutta aiheuttavia tekijöitä oli mittauksissa paljon ja toistojen avulla ne saataisiin minimoitua sekä kohdistettua tasaisesti mittauskohteisiin. Jatkotutkimuksia tarvitaan lisää mäntyöljypohjaisten tartukkeiden taustalla vallitsevan teorian ymmärtämiseksi.